Anda praktik tk pantang larang dulu2 kat anak ????


Bagi ibu2 yg seusia saya (or lebih) dan duduk dikampung khususnya pasti terbiasa masa kecil2 dulu dengar bermacam2 pantang larang/ pesanan/teguran dari orang2 tua...

Tapi...kita praktik tk pantang larang tu semua kat anak2 kita sekarang.??? hihihi...sesaje nak tahu..rasanya budak2 sekarang ade yg tak pernah tahu pasal pantang larang ni semua...

Saya sendiri pun tak de pun setakat ni ajar/praktikkan pantang larang yg bermuslihat tu kat Safiyya, maybe ade gak kot skit2 ...lagipun sesetengah pantang larang tu dah tak relevan mana tuk zaman millenium ni....

jom kita falsh back blik pantang larang dulu2 :
  • Kalau nampak pelangi jangan tunjuk nanti kudung tangan..motif???? hahaha tak tahu apa motifnya orang tua2 berpesan camni

  • Jangan main waktu senja nanti kena mata hantu ; Sebenarnya bukan sebab hantu tapi waktu senja/ maghrib tu elok siap2 mandi nak solat maghrib plak..

  • Jangan duduk atas bantal nanti naik bisul; motifnya bantal tu kan tempat kita letak kepala tak elok la kita duduk atsnya, kita pun tak pasti tah2 ade kotoran ker kat punggung kita tu kan tak elok...Tambahan lagi adalah tidak baik benda untuk melapek kepala diletakkan di bawah punggung.

  • Jangan mengangkat kaki ketika meniarap, nanti ibu mati : Motifnya anak gadis zaman dulu, kebanyakannya memakai kain sarung. Kalau diangkat kakinya ketika meniarap, pasti akan tersingkap dan tidak elok jika dilihat orang. itu jer ...

  • Jangan menyapu sampah dimalam hari nanti kurang rezeki ; Orang zaman dulu time malam pakai pelita so klau menyapu time waktu mlm tu takut la barang2 berguna kena sapu..tak ker rugi klau tersapu barang2 yg berharga???.

  • Jangan main kucing waktu sedang mengandung nanti kenan kucing ; kucing ni ada pembawa penyakit, tak caya tanya 'cik google', so lebih elok la elakkan or kurangkan main ngan kucing..

  • Jangan makan berubah-ubah tempat, nanti berkahwin ramai ; sebenarnya takmo kita buat sepah dan tumpah merata-rata tempat....jenuh nak mencucinya....lagipun tidak manis dipandang

  • Anok dare bila duk kat dapur tak baik menyanyi sambil masak... nanti dapat laki tua ;
    kalau asyik nyanyi...nnt masak hangus...itu muslihat dia...dedulu kawin laki tua...malu...
    skrg kawin laki tua... datuk lagi.... ramai yg sanggup... Lagipun tuk mengelakkan berlakunya kecelakaan ya la sebarang kerja di dapur mesti dibuat dengan sempurna dan tambahan pula adalah tidak manis sekiranya anak gadis bersiul dan bernyanyi di dapur.

  • Jangan makan leher ayam...nanti teleng / senget masa bersanding atas pelamin...motif????

  • Jangan pakai inai waktu siang kononnya nanti ditegur ayam (ayam tengok tak merah lah inai yg dipakai tu kononnya juga ayam tu akan jeles sebab inai tu lebih merah dari warna balongnya) ; sebenarnya kalau pakai siang tu susah lah nak buat kerja, maklumlah kena tunggu inai tu kering tak boleh lah buat kerja lain selain tido

  • Jangan pakai payung dalam umah kononnya nanti ada ular akan masuk alasannya ; buat apa pakai payung dlm umah ujan tidak panas pun tidak, Payung itu tempatnya di luar, kalau dibuka di dalam rumah, takut terkena pada sesiapa yang ada dan mencederakan

  • Jgn mkn berlapik tangan / bertatang ; Pinggan ngan lauk tu kan panas...takut pinggan tu mudoh terbalik...kan kedudukannya tak stabil..takut terlepas.

  • Tak boleh jahit baju yang kita tgh pakai, nanti utang keliling pinggang ; sebenarnya takut tercucuk badan sendiri jer

  • Jangan tersentuh/terkena darah ayam yang kena sembelih,...nanti keluar ...KUTIL... ?????

  • Sebelum tido kene cuci kaki... nanti tak mimpi buruk2...

  • Lepas makan nasik tuangkan sket air kat pinggan... jgn kasi kering...

  • Kalu nak buang air kecik or anything kat tempat yang kiter tak biasa... cakap 'tabik datuk, anak cucu tumpang kencing/lalu/etc...etc.. takut nanti kene sakat ngan jin or setan (jin kafir)

  • Elak makan benda kembar cam pisang kembar

  • Kepada yang belum kawin, jgn jadi pengapit pengantin, takut nanti takder jodoh...

  • Jangan bergendang dalam rumah, nanti harta habis diambil orang ; Perbuatan mengetuk meja, dinding atau apa saja dalam rumah akan menimbulkan kebisingan dan mengganggu ketenteraman orang lain. tambahan lagi bergendang itu akan merosakkan barang, terutamanya barang-barang yang bergantung di dinding itu akan jatuh dan pecah.

  • Jangan menjahit pada waktu malam, nanti ditimpa malang ; Waktu dulu, kebanyakan rumah lama hanya diterangi api pelita pada waktu malam. Oleh itu, kerja menjahit tidak digalakkan kerana bimbang akan menyebabkan kecederaan menjaga kesihatan mata anak supaya tidak menjadi kabur dan rosak atau jarum tercucuk tangan.

  • Anak dara jangan duduk di tangga, nanti tidak laku : Bila anak dara asyik melepak di tangga saja, orang akan menganggap mereka malas membuat kerja rumah dan hanya tahu melepak saja.

  • Nasi yang dimakan harus dihabiskan, jika tidak nasi itu akan menangis Bertujuan mengajar kanak-kanak supaya tidak membazir makanan dan menghargai rezeki yang diberikan Tuhan.

  • Jangan makan dengan menggunakan bekas retak atau sumbing nanti dapat isteri atau suami yang telah berkahwin dua atau tiga.; Nasihat ini sebenarnya untuk mengelakkan supaya kita tidak terkena luka dari bekas yang digunakan itu.

  • Jangan potong kuku diwaktu malam...nanti pendek umur.

  • Jangan biarkan anak2 main sorok-sorok diwaktu maghrib...nanti disorok 'hantu'

  • Makan sisa anak nanti anak menjadi degil.


o O O Tata Jumpa di entry yg lain....!
o ___ _ _
TS__[O] |___| _(_)_ _(_)_ _(_)_ _(_)_ _(_)_ _(_)_ _(_)_
{======|_|"""""|_|"""""|_|"""""|_|"""""|_|""""|_|""""|_|""""|
./o--000'"`-0-0-'"`-0-0-'"`-0-0-'`-0-0-'"`-0-0-'"`-0-0-'`-0-0-'"
,.+""-., ,.-""+.,
,.+""-.,_,.-""+.,


1 comment:

  1. hehe..nak gelak pun ade su, mmg selalu dgr pntg lrg camni ms kecik2 dulu..skrg bile da ade famili sndiri kdg2 terikut gk sket, yg relevanla cam mkn ns tak abis, nnti ns mnangis..hehe

    ReplyDelete