Sekolah tutup 2 minggu!!!!


Ikutkan dah banyak sekolah2 yg terpaksa ditutup gara2 H1N1 ni... kat lipis ni mula2 sekolah Clifford terpaksa ditutup selepas seorang pelajar yg baru pulang dari rombongan ke Melaka disahkan H1N1....jauh gak import penyakit tu...tak pasal2 warga Kuala Lipis ni berhadapan ngan H1N1 ni....

Masa awal2 dunia heboh pasal penemuan H1N1 ni masa tu mmg fikir tak pe jauh mungkin tak kn terkena teruk kat Malaysia ni...ya la klau heboh satu2 negara terkena bird flu tk de plak merebak dan tersebar ngan cepat ke serata pelusuk dunia..tapi H1N1 ni.....

Mungkin H1N1 ni berasal dari selsema babi..dan babi tu plak mmg dah termaktub binatang yg haram yg banyak kuman yg tak dapat dinyahkan....klau kita terkena babi pun wajib bagi kita samak..nape klau kena H1N1 ni kita tk samak jer???tak pun minum air bancuhan tanah ker???? hihii..gurau jer sekadar mengurangkan ketegangan...(harap tk de yg sensitif eik....

Berbalik pada kisah sekolah ditutup 2 minggu plak..ni citer sekolah adik bongsu mama ni la...achik pada Safiyya ni sekolah dia ade lebih kurang 100 org selsema + batuk + demam yg di suspek terkena jangkitan H1N1 ni...ramai kan????

So, disebabkan angka yg besar dan mengelakkan lagi ramai yg terjangkit..sekolah terpaksa la ditutup bermula hari ni..ikut kan tutup seminggu dah hujung minggu dpn start cuti sekolah..jadinya budak tu cuti la 2 minggu...aiii makin berlemak la budak2 ni..tepu otak jap 2 minggu tak belajar..mengharap usaha sendiri jer la nak menelaah pelajarannya...study ker???

Bagi yg masih sihat bagus la duk umah kurang skit terdedah, tapi mana2 yg dah disuspek tu blik kerumah kena displin diri kuarantin duk kat umah la...mana yg duk asrama yg mmg dah disuspek ade blik umah p sebar plak virus tu kat org kampung..mana la tak cpt tersebar H1N1 ni.....

harapnya tak la menular sgt H1N1 ni risau gak cuaca tak menentu..anak plak selsema.... :(



No comments:

Post a Comment