Pujian..manis dimulut atau ikhlas dihati????


Sepanjang hidup kita ni kan berapa banyak kita menerima pujian dan berapa banyak pulak kita memberi pujian??? pernah tak pujian yg dibuat tu sekadar manis dimulut sahaja atau memang pujian tu betul2 ikhlas lahir dari hati kita????

hihihi..kali ni saje nak coret pasal puji memuji ni,nothing special pun :D

Sebagai ibubapa seharusnya kita praktikkan kaedah puji memuji ni kepada anak2 kecil kita ya la sebagai motivasi, galakan dan juga satu cara nak tunjukkan apa yg dia buat tu betul dan layak diberi pujian..tul tak???

Tapi camna plak antara hubungan suami isteri??? seberapa kerapkah kita memuji pasangan kita??? tanya diri korang selalu ker suami korang memuji korang, puji muka cantik ker, badan cantik ker, pakaian ker, maskan korang ker atau apa2 jer la..pernah tak??? atau sebulan sekali pun susah nak dengar??? ke...sepanjang hidup korang tak pernah menerima pujian dari suami???? :P

Kita plak..rajin ker memuji suami???

Klau pasangan yg rajin or pernah memuji pasangannya, adakah ikhlas dari hati atau pujian tu hanya manis dibibir sahaja????tepuk dada tanya diri....

Camna plak klau si suami tak pernah/ jarang2 memuji korang tapi korang terdengar yg dia ade memuji perempuan lain??? hihihi camna tu eik????

Fikir - fikirkan....dan selamat beramal (means amalkan puji pasangan anda sebagai menghargai diri pasangan anda tu ok :D)




3 comments:

  1. bab puji memuji ni..ngan anak2 kalu die behave or buat pe yg kite suruh..selalula puji..mesti tersengih je die..hehe

    ngan suami..kdg2 adela..nak naikkan semangat/konfiden die.:)..tp die puji kite tu..adela gak..esp time nk pujuk..ke bodek je lebih..hehe..tp takbleh puji lebih sgt nnti lupa diri lak..:)

    ReplyDelete
  2. Ya la..tak bleh puji lebih tapi pujian tu penting diberi sekali sekala tak kira tuk anak atau pasangan kita...tapi puji tuk pujuk tu cam manis dimulut plak kan, kan bagus klau tanpa disangka keluar pujian dari mulut suami yg betul2 ikhlas lahir dari hati dia..tul tak???

    ReplyDelete
  3. Pujian itu Peneguhan Positif untuk manusia lebih bermotivasi dan berinspirasi...

    ReplyDelete