Himpunan Doa : Memohon selamat dari sifat2 buruk



اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُبِكَ مِنَ الْجُبْنِ ، وَ أَعُوذُبِكَ مِنَ الْبُخْلِ ، وَ أَعُوذُبِكَ مِنَ أَنْ أُرَدَّ إِلَى أَرذَلِ الْعُمُرِ ، وَ أَعُوذُبِكَ مِنَ فِتْنَةِ الدُّنْـيـَا وَعَذَابِ الْقَبْرِ .

Maksudnya : Ya Allah , sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut , dan dari sifat kedekut, aku mohon perlindunganMu dari ditimpa penyakit nyanyuk , serta aku mohon perlindunganMu dari fitnah dunia dan azab qubur .

Keterangan dan Petua Beramal

Menurut al-Imam Ahmad bin Muhammad Al-Qastalaniy, beliau mengatakan umur أَرذَل ini adalah seburuk-buruk peringkat umur yang dilalui menyebabkan seseorang itu tidak dapat mengetahui apa yang dahulunya diketahui.

Antara penyakit yang paling dibimbangi menjelang usia meningkat tua adalah nyanyuk . Penyakit lupa yang ekstrim ini biasanya berlaku akaibat kurangnya amalan berfikir , membaca dan mengingat . Untuk mengelakkan berlakunya penyakit ini , amalkanlah membaca , mengingat dan berfikir secara intensif . Bahan bacaan yang paling mulia adalah al-Quran , al-Hadith , ilmu agama dan semua maklumat yang bermanfaat untuk kita dan umat Islam .

Di samping itu , kita cuba amalkan membaca doa ini selepas membaca tasyahud akhir sebelum memberi salam ataupun sesudahnya .

Sumber : FB Ustaz Zahazan Mohamed

No comments:

Post a Comment