Muffin coklat telur sebijik..


Salam,

Muffin ni memang dibuat menggunakan hanya sebiji jer telur, sebabnya buat separuh dari adunan asal , hihihiihih dah memang kat umah ni tinggal sebiji jer telur masa time nak buat muffin ni, cukup la buat separuh dari adunan asal tu tuk sekali hadap kan.

Bagi yg nak cuba resipi ni memang teramaaaaaatttttttt la senang dan mudah nak dibuatnya, bahan2nya pun senang, tak caya tgk resipi kat bawah ni.

MUFFIN COKLAT
Resepi Asal : Yani Myresipi
Sumber : Kak nor Secubit garam

Bahan2:
  • 200g coklat masakan
  • 70g mentega
  • 2 biji telur
  • 50g gula halus
  • 60g tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder 

Cara2:
  1. Cairkan coklat. Gunakan kaedah "double boiler" .
  2. Kemudian masukkan mentega. Kacau sehingga mentega cair. Selepas tu bolehlah panaskan oven sehingga suhu 170C.
  3. Dalam mangkuk lain, masukkan telur dan gula. Kacau sampai sebati. Tak perlu penaik(kembang).
  4. Masukkan telur ke dalam mangkuk coklat. Kacau biar campuran sebati.
  5. Ayakkan tepung dan baking powder ke dalam mangkuk coklat. Gaul sehingga sebati.
  6. Isikan adunan ke dalam bekas muffin sehingga 1/2 penuh atau 60% penuh. Bakar selama 20 minit.
Nota: Selepas masak tu, mungkin muffin ni lembik sikit( sebab hanya sedikit tepung yg digunakan) tapi bila dah sejuk dia akan keras dengan sendiri. Jadi kalau lepas 20 minit tu, masih lembik tak payah bakar semula.


1 comment:

  1. senang pun tapi susah bagi orang yang maaa....hehehe

    ReplyDelete