Amalan masa berpantang : Mandi Air Serung.


Lain orang lain cara berpantang selepas bersalinnya kan. Cam saya masa dalam pantang memang akan mandi dengan air serung setiap pagi. Apa itu air serung? bagi yg tak tahu mandi air serung ni kira mandi dengan air rebusan pelbagai jenis daun. Daun yg digunakan pun mungkin berbeza - beza mengikut apa yg ada di sekitar rumah dan juga amalan yg dipelajari dari bidan atau turun temurun dari nenek moyang.
 Daun-daun yg dah siap dibasuh diletakkan dalam periuk untuk direbus

 Siap untuk dijadikan air mandian...

Daun apa yg mak saya gunakan untuk dijadikan bahan mandi air serung ni? hihihihi memang saya tak tanya dan tak rasa nak belajar pun buat masa sekarang ni, mungkin lain masa kot. Dulu masa kali pertama berpantang pernah gak tanya pastu sebab memang bukan jenis yg kenal pokok-pokok kayu ni, jadinya tak ingat dah. Korang pulak ada pengalaman mandi air serung? bahan atau daun apa yg korang gunakan?

2 comments:

  1. penah... banyak gak mak amek daun2 apa ntah kat keliling umah...

    ReplyDelete