First kek lepas berpantang


Sepanjang dalam tempoh berpantang, memang gian nak membaking. Tambah-tambah pulak anak-anak asyik request nak kek. Dalam sibuk dan menyibukkan diri mengemas barang-barang untuk berpindah ni pun keinginan nak membaking tu tetap tinggi.

Ish ish ish, tengah-tengah nak kemas barang dapur boleh pulak menggodek buat sebiji kek. Walau sekadar kek main campak-campak dan putar-putar sikit guna mixer pun jadi la kan, bak kata orang dapat jugak melepaskan gian tu.

Kek apa ?

Nak tahu ker?

Jeng jeng jeng....



Kek Pisang jer...(*_^)

Kalau yg berkenan nak buat kek main campak-campak , boleh ikut resepi kat bawah ni:

KEK PISANG MARBLE COKLAT (Saya tak buat marble pun, tak cukup bahan)
Sumber : Hanamemories , Noorsha
Cilok dari dapur Izah Muffin Lover

Bahan-bahan
150g pisang emas - dilecek - hana lebihkan 40g utk lebih rasa pisang
180g tpg gandum- hana campur ngan tpg mixpancake (tpg gandum 90g, tpg mixpancake 100g)
180g gula halus - hana kurangkan 150g je
3 biji telor
120ml minyak masak
1 sudu teh ovelate
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
secubit garam
2 sudu besar susu segar- yg nih hana tambah
1sk coklat emulco@ 2 sudu besar serbuk koko bancuh dengan 1sb air panas > bancuh jadikan pes


Cara-cara
Campur semua bahan di atas kecuali coklat dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih gebu.
Bahagikan kepada dua bahagian. satu bahagian campurkan pes koko@coklat emulco. Kemudian marblekan ikut suka ke dalam loyang yang telah digirs dengan minyak.
Bakar 170-180 darjah selama 40 - 50 minit
Pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda.

Psssttt : Lepas ni kek apa pulak yang akan digodek ditempat yang baru nanti eik. Tungguuuu!!!!!!

3 comments:

  1. cayalah!! samabil kemas2 pun siap bua kek sebijik!! kek pisang pulak tu.. sodappppp...

    ReplyDelete
  2. wah sempat lagi buat kek tuh...

    ReplyDelete