Kisah telur dan CSI...


Ni bukan kisah telur tiruan atau telur yang dipalsukan. Sekadar perkongsian info berkaitan taktik merompak menggunakan telur sebagai bom untuk mengkaburkan penglihatan pemandu dijalan raya.
Jika anda memandu diwaktu mlm dan cermin kereta dilempar telur ayam jgn on wiper atau pancut air.Terus memandu dgn apa yg mampu dilihat hingga tiba ditmpt slmt.Ini krn jika telur ayam bercampur air ia akn menjadi susu dan akan kaburkan 92.5% tahap pengelihatan kita yg akan memaksa kita berhenti.Disitulah kita akan menjadi mangsa perompak.Inilah teknik baru yg digunakan perompak dijalanan. - Polis DiRaja Malaysia
Sama ada penyataan diatas ni betul peringatan dari PDRM atau tidak, tak salah kan kalau kita berhati-hati dan cuba elakkan dari menjadi mangsa jenayah terancang camtu.Sekarang ni macam-macam taktik rompakan dah kita dengar, ada yang mengerikan sampai membunuh mangsa rompakan.

Apakah ni juga antara kesan dari cerita-cerita yang kita tonton di tv. Kira konsep tengok, baca dan praktis. Cam kes telur kat atas ni la, agaknya ada yang dapat inspirasi nak buat keje jahat bila baca entry ni. Nauzubillahi minzalik...


Korang pernah tengok cerita omputih CSI, tak kira la CSI new york ke, CSI miami ke, apa jua CSI la, rasanya cerita camtu ada memberi idea kepada golongan penjenayah bagaimana cara nak elak dari diri ditangkap bila tengok cerita-cerita tu semua, agak nya la.

Nak tahu kesan cerita CSI tu korang boleh baca kat sini.  Panjang penerangan pasal kesan cerita CSI tu, malas nak buat ringkasan korang baca sendiri jer la eik, saya just CnP sedikit jer kat bawah ni.
The CSI effect may alter how crimes are committed. In 2000, the year that CSI: Crime Scene Investigation debuted, 46.9 percent of all rape cases in the United States were solved by police. By 2005, the solve rate had fallen to 41.3 percent. Some investigators attributed this decline to the CSI effect, as crime shows often explain in detail how criminals can conceal or destroy evidence. Several rape victims have reported that their assailants forced them to shower or clean themselves with bleach after their assaults. In December 2005, Jermaine McKinney broke into a home in Trumbull County, Ohio, where he murdered two women. A fan of CSI, McKinney went to unusual lengths to remove evidence of his crime: he cleaned his hands with bleach, burned the bodies and his clothing, and attempted to dispose of the murder weapon in a lake. McKinney was eventually apprehended. Ray Peavy, head of the Los Angeles County homicide division, commented that, in addition to teaching criminals how to conceal evidence, crime shows may even "encourage them when they see how simple it is to get away with [it] on television"

3 comments:

  1. wooo...scary gak kan...i mean think of the criminals yg maybe tgh duduk sebelah ngan kiter and we thought that the csi ppl can detect this ppl...actually this ppl are far ahead of the csi...scary...tq for d info...interesting

    ReplyDelete
  2. macam2 cara modus operandi org bila nak merompak ye skrg ni..kena hati2 lepas ni

    ReplyDelete
  3. benda yg jahat cepat jer org ikut/buat...x kan nak salahkan rancangn tv plak kan... ;)

    ReplyDelete