Orang yg tinggal dibangunan yg tinggi kena berbuka puasa lambat


Kenal tak bangunan apa kat bawah ni?


Ini la Burj Khalifa atau disebut juga Dubai Tower atau Burj Dubai yang merupakan pemegang rekod bangunan tertinggi didunia sekarang ni. Ketinggiannya mencecah 828 meter bersamaan 2721 kaki tingginya. Ada lebih kurang 160 tingkat yang boleh diduduki. Tinggi kan?

Kalau korang , berhajat tak korang nak duduk kat tingkat yang paling tinggi di Burj Khalifa ni? 
Ce jawab ce jawab....

Percaya tak korang,  orang yg tinggal dibangunan yg tinggi kena berbuka puasa lambat?

Bagi penghuni Burj Khalifa, sesiapa yang duduk di tingkat yang ke 80 dan ke atas perlu berbuka lambat sedikit, manakala bagi yang duduk di tingkat 150 keatas perlu berbuka 3 minit lebih lambat dari waktu sebenar berbuka. Ini kerana mereka yang duduk di tingkat paling atas dapat melihat matahari lebih lama dari   orang yang duduk di bawah. (Sumber : guardian.co.uk )

Kalau camni rasanya ada penghuni yang duduk di tingkat 159 turun ke bawah berbuka puasa kat restoran je kan. Perbezaan 3 minit tu banyak jugak.

7 comments:

  1. huhuhu...aah kan kak..berbuka kat bawah jela

    ReplyDelete
  2. kalo diberi peluang best gak keje kat tgkt paling tggi tuh tp memikirkan lamanye dlm lif mesti lambat punch kad bagai hehehe

    x sgka pulak cmtu kan, kalo zura pun cmtulah kot, time nak dekat berbuka, turun aras yg rendah2 tu cepat sket makan hahaha

    ReplyDelete
  3. cantik....tapi gayat je tengok...huhu..lif die mesti laju kn...zupp, nak smpai atas...

    almost.about.me

    ReplyDelete
  4. time nak buka siap2 duduk bawah...

    ReplyDelete