Pernah tak korang terfikir?


Dunia semakin tua, semakin banyak tanda-tanda kecil sebagai peringatan kepada kita yang dunia semakin menghampiri kiamat. Bila terbaca atau terfikir akan hal berkaitan kiamat, rasa seram sejuk, tak tercapai dek akal bagaimana mungkin kita akan berhadapan dengannya nanti. Usah kata kiamat, sedangkan terfikir tentang huru hara besar yang telah disebut oleh Nabi Muhammad S.A.W sebagai petanda kiamat semakin menghampiri juga rasanya belum bersedia untuk menghadapinya.

Mesti korang pernah terbaca petikan seperti dibawah ni kan?

Cuba lihat kalendar untuk tahun 2012...

1 Ramadhan pada tahun 2012 jatuh pada 20 Julai iaitu hari Jumaat, jadi 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadan juga pada hari Jumaat. Sama dengan satu hadis Nabi SAW tentang huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan iaitu hari Jumaat 15 Ramadhan di bumi ini.

Huru hara yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur... Satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tetapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal hanya 1/3 shj. ( Menurut kajian NASA, pada 21-12-2012 satu planet yg yang dikenali planet X akan melintasi bumi )

Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 itu?

Adakah peristiwa itu akn berlaku pada 2012??

Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui.. Yang penting kita perbanyakkan ibadat dan berdoa agar kita termasuk dlm golongan yg dilindungi Allah, jika mati biarlah kita mati dlm Islam dan beriman..

Apa pun, peristiwa itu pasti akan berlaku mengikut hadis Nabi SAW di bawah.. Dari Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itul...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah? " Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: " Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus ", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa". (Al Hadis)

Sejujurnya adakah korang bersedia sesedianya?

Kalau pun bukan tahun depan , peristiwa tersebut tetap akan berlaku sepertimana yang dah di tetapkan oleh  Allah S.W.T . Tak kira la berpuluh tahun lagi sekalipun dan ditakdirkan panjang umur korang, adakah korang bersedia?

Rasanya kalau kita tahu la setiap tarikh untuk setiap peristiwa yang bakal berlaku pastinya kita tidak mahu berganjak dari tikar sembahyang, pastinya mulut kita tak lekang dari menyebut zikir.

Bila baca petikan diatas tentang akan berlakunya huru hara besar pada tahun depan , apakah tindakan yang korang akan ambil ? adakah korang akan tunggu tahun hadapan juga baru nak banyakkan amal ibadat? atau adakah korang akan tunggu bila dah masuk bulan ramadhan tahun hadapan baru korang nak pulun habis habisan melakukan semua suruhannya dan meninggalkan larangannya?

Lambat atau cepat mati itu pasti, bersedia kah kita dengan kiamat kecil (mati) itu?

Manusia mudah lupa, manusia mudah lalai dan alpa, sama-sama la kita saling ingat mengingati dan berdoalah agar sewaktu nyawa kita ditarik kita berada di dalam keadaan yang baik di sisi manusia, amat baik di sisi Allah. Janganlah dimatikan kita sewaktu terlanjur melakukan maksiat.

2 comments:

  1. memang rasa tak bersedia..: ( semoga kita semua terpelihara..

    ReplyDelete
  2. memang rasa akhir zaman ni semakin cepat..hari2 yangberlalu tersa makin cepat...tak sangka kta dh memasuki ramadhan...dan juga hari ke 5 ramdhan..

    ReplyDelete