Batuk dan petua melegakannya


BATUK!

Semalam kurang berBW dan tak berkesempatan jugak nak membalas kunjungan dan meninggalkan jejak di blog-blog yang biasa dilawati. Komen yang ditinggalkan diblog ni jugak tertangguh nak membalasnya.  I'm Sory!

Bila Batuk menjengah, perlu lebih muhasabah diri, mungkin ni cara Allah S.W.T nak memberi peringatan agar berehat selepas keletihan R&R di CH atau mungkin ada sebab lain kan.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)  
"Bahkan di dalam satu lagi riwayat, Rasulullah bersabda bahawa dengan hanya tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk meninggikan darjat seseorang itu dan menghapuskan satu kesalahan dirinya.  
Makanya, jangan sesekali fikir sakit itu sebagai penderaan dan jangan pula mudah berburuk sangka kepada Allah. Sebaiknya kita perlu pandang kesakitan atau musibah itu sebagai nikmat untuk Allah membersihkan diri kita daripada segala dosa dan noda.
Sumber : iluvislam.com
Korang ada petua nak rawat BATUK tak?

Cam saya ni memang seboleh-bolehnya mengelak diri dari terlalu bergantung dengan ubat batuk dari klinik or beli di kedai/farmasi tu. Selalunya apa yang saya amalkan untuk melegakan batuk ni ialah :
  1. Minum air suam. Ikut kata Dr. Zubaidi, air suam ni boleh mengurangkan ‘irritation’ pada tekak dan menyebabkan tekak kita berasa lega seterusnya menyembuhkan batuk. Cara terbaik ialah dengan  minum air suam secara perlahan2. Tiga teguk dalam satu nafas. 
  2. Minum air yang dicampur dengan sedikit madu ATAU
  3. Makan satu sudu madu lebah. ATAU
  4. Makan coklat. Sebab ada kajian kata coklat boleh kurangkan atau legakan batuk.Wallahualam akan kebenarnnya, tapi tak salah mencuba kan?
Cadangnya nak cuba juga petua telan madu lebah yang dicampur sedikit perahan limau nipis(nak tambah air sedikit pun boleh jugak) . Mana tahu berhasil kan!

Ana : Cuba cara semulajadi dulu sebelum telan ubat moden (^_-)

7 comments:

  1. asam limau letak garam....minum

    tak pun cuka nipah......boleh hilang batuk

    ReplyDelete
  2. kakyong dah lama juga tak batuk.. tp lepas raya tu ade la batuk , almost 1 minggu juga.. xde madu time tu.. just minum byk air masak dr biasa jer.. & kulum strepsil lemon bermadu, itupun 1 biji 1 hari.. :)

    musim skrg ni.. batuk demam.. tp leceh bila batuk, kdg2 sampai2 terkucil dibuatnya..

    ReplyDelete
  3. ad jgk petua yg cmpurkan madu dgn lemon..bkn limau, tp lemon ^_^

    ReplyDelete
  4. Makan coklat ter yang sedaknye....

    ReplyDelete
  5. Betul kak..kalo saya batuk pon umi suh makan madu..memang lega sket,plus takde efek ngantuk2 ni..:D

    ReplyDelete