Hukum dan kesan sampingan kaedah Perancangan Keluarga. (


Majlis Fatwa Kebangsaan Malysia pada 1981 menetapkan bahawa kontrasepsi untuk mengurangkan bilangan anak adalah haram kecuali atas sebab-sebab yang mengharuskannya dan perlulah dilakukan dengan cara tidak kekal atau tidak memandulkan.

Sebab-sebab yang mengharuskannya disini merujuk kepada Keadaan dimana seorang isteri itu terlalu lemah atau sakit, pasangan ada penyakit keturunan, isteri mengandung terlalu kerap atau masih menyusu bayi dan kandungan menyebabkan gangguan mental terhadap ibu.

Merancang keluarga yang bersifat sementara, dan seseorang yang mengamalkan perancangan keluarga atas sebab menghidap kanser yang memerlukan rawatan, hamil berisiko, kahwin ketika usia terlalu muda atau usia lewat atau memiliki anak terlalu ramai dengan jarak yang rapat serta menjarakkan anak kerana kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga adalah harus.

Walau pun hukum nya harus, kita perlu ambil tahu :
  1. Kaedah perancang keluarga apa yang sesuai dengan kita ( Tanya pendapat doktor bukan sekadar mendengar cadangan kawan, ahli keluarga sahaja.)
  2. Tempoh penggunaan yang disyorkan.
  3. Cara pengambilan atau penggunaan yang sebetulnya.
  4. Kesan sampingan yang mungkin boleh berlaku.
  5. Peratusan kejayaan vs kegagalan setiap kaedah perancang keluarga yang dipilih
  6. Bagi yang mengambil kaedah perancang keluarga menggunakan kaedah pil , penting bagi anda tahu yang pil pencegah kehamilan adalah pil yang dimasukkan dalam ketegori "UBAT YANG TERKAWAL", means pil-pil ini tidak boleh dibeli tanpa preskripsi dari doktor. 
Walau pun doktor memberi jaminan yang kaedah merancang keluarga itu selamat, berkesan, mudah diguna, tiada kesan sampingan . Sebagai pengguna kita perlu prihatin kelainan pada tubuh badan dan kesihatan kita selepas pengambilan satu2 kaedah tersebut.  Ini kerana lain orang lain penerimaan badan terhadap satu-satu kaedah itu, ada yang okey, dan ada juga yang mengalami ketidak serasian dan kesan sampingan yang teruk.



Bagi yang ingin mengetahui kesan sampingan yang mungkin boleh dialami , korang boleh baca artikel yang tersenarai dibawah.
Daaaaa!!!!

6 comments:

  1. Kak..camne plak hukumnye klu kite mggunakan kaedah iud, pastu ditakdirkan kite mninggal dunia, then benda alah tu masih tertanam lg di dlm tubuh bdn kite tnpa ade sesiape ketahui..sdgkan klu bdn kite ade sejarum susuk pon tanah x terima kite..
    So klu kes ni, camne eik kak?

    ReplyDelete
  2. Hihi...sowi sis..saje je tnya.klu x tau jwpn die xpe la..its ok..:-P

    ReplyDelete
  3. hukum merancang secara generalnya haram kan kak..erm..amie x guna apa2 perancang setakat ni..alhamdulillah jarak la jugak..sebab nak cucuk takut, nak letak iud pun takut, makan pil dah boleh agak dah badan x berapa nak menerima...ermmm

    ReplyDelete
  4. sekadar meluah perasaan dan tekanan...

    sy terlalu kerap hamil dan bersalin. '06 anak 1, '07 keguguran, '08 anak ke2, '10 anak ke3, '11 anak ke4...dan skrg period sy dah lmbat dan dah mula rasa loya, tp terlalu takut utk buat preg test, takut nak menghadapi kenyataan. saya amat2 tertekan...anak baru 4 bulan dan masih menyusu. period sy cepat dtg w.pun exclusive b.feeding. suami tak izinkan sy guna perancang, kami guna kaedah s.jadi aje...slps anak ke3 dah mula namun tak berjaya, sebab tu dpt anak ke4. nak buat iud tanpa pengetahuan suami sy rasa sgt berdosa...selama mengandung suami x nak teman jumpa doktor (jadi dia tak perlu nak mendengar bebelan doktor)...dan nmpknya kalau betul sy mengandung lagi...begitu lah juga keadaanya. sy tak tau nak buat apa selain menangis...itu pun kn sorang2, x boleh tunjuk depan suami.

    sy berkerja swasta..tiap2 tahun maternity leave, mesti org pun tak suka...w.pun diorg tak cakap dpn kita.

    sy betul2 rasa nak resign...suami tak bagi. so sy giat mencari kerja lain, sy nekad nak tinggalkan co yg sy dah bkerja selama 10 taun ni..semoga ada rezeki di tempat lain.

    wajarkah sy merasa tertekan? sy hanyalah manusia biasa yg serba lemah..

    ReplyDelete
  5. perasaan tu adalah wajar...sepatutnye suami lh tmpat kite berkongsi apasahaja bkn hnya bkongsi katil n aktiviti mlm....harap pn aknn jmpe keje baru yg sesuai n mbuat pn kembali ceria n bahagia..wish u luck..salammm

    ReplyDelete