Nama anak jin : Pendapat Ustaz Zaharuddin


Kesinambungan dari entry "Nama kegemaran dan pilihan Jin untuk anak mereka".


Di bawah saya sertakan snapshot dari Fb Ustaz Zaharuddin.net berkaiatn isu nama bagi anak jin:




"Tiada sbrg dalil yg sohih berkenaan nama2 tertentu adlh nama anak JIN, lalu dikatakan jika diguna & dipanggil kpd anak kita, lalu anak kita akan ditimpa penyakit misteri. Hal ini sama sekali TIDAK BOLEH DIPERCAYAI, malah bercanggah dgn firman Allah surah al-Naml ayat 65. Malah boleh termasuk dlm men'sial'kan nama tertentu, jika itu berlaku boleh jatuh syirik, Nabi bersabda :اَلطِّيَرَةُ شِرْكٌ ، اَلطِّيَرَةُ شِرْكٌ Ertinya : Sial menyial itu syirik, sial menyial itu syirik ( Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi). Berhati2lah..lanjut baca di link. "Kesilapan Umat Islam Dalam Kepercayaan & Aqidah".


"Saya baru sahaja menghubungi Dato' Dr Haron Din berkenaan nama-nama yang dikatakan anak JIN, beliau MENOLAKNYA dan juga menggunakan ayat 65 surah an-Naml menolak pengalaman tertentu sesiapa jua yg mengatakan nama2 tertntu boleh membawa penyakit misteri. Cuma hanya ada nama JIN yg disebut di dalam hadis shj yag elok tidak digunakan spt Azazil, Wiswas, Khannas, Murrah, Harb, Soba & brbp yg lain disebut dlm hadis, Itupun tidak sohih jika guna maka akan kena sakit misteri. Ia bercanggah dgn Al-quran." Dari  Fb Ustaz Zaharuddin.net

Wallahu a’lam bish-shawab.....



44 comments:

  1. terima kasih banyak2 atas maklumat tersebut. nama saya najwa dan saya seharian mempertikaikan isu ini. =)

    ReplyDelete
  2. dalam fb ramai yg bincangkn hal ni...

    ReplyDelete
  3. ohw..pulak, tp sebaiknyer dijauhkan nama2 tu kan,
    x kesah la nama tu nsama kegemaran jin ke, bleh dtgkan pnykit isteri ke,,,kan..
    yg penting skang ni elak'n je letak nama2 umpama tu..
    huhuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat apa nk elakkn klu da mmg nama2 mmg ada mksud yg indah dan xbrcnggah dgn hukum..mcmmne pulak dgn nama yg lgsung xda maksud dn nama yg digabung2 kn dr nama mak ayh????ckp biar pk

      Delete
    2. Kesian.... mesti nama qistina kan???

      Delete
    3. Oww... Balqis

      Delete
    4. Saya setuju .. Mencegah lebih baik Dr merawat..

      Delete
    5. Assalam.. thanks kerana share.. sungguh membimbangkan juga saya sbg muslim kerana nama puteriku jua adalah NurBalqis.. alhamdulillah sejak kelahirannya kami tiada mengalami masalah yg serius.. Malah kami bersyukur pada Allah krn di kurniakan seorang anak yg cerdik dan solehah..

      Delete
  4. dalam fb ada kata nama tertentu nama jin.. sian diorang yg tak tau.. sib baik ada info pasal ni.. kebelakangan ni berbagai2 isu keluar pasal agama kan.. fitnah pn berleluasa.. agaknya benar kita skang di akhir zaman

    ReplyDelete
  5. jadi isu pulak ye kak...wallahualam..

    ReplyDelete
  6. @mamaJong, tak ada sebab utk menjauhkan/mengelakkan nama2 tersebut. Hanya pilih dan lihat pada maksud yg baik, selebihnya serahkan pada Allah.

    ReplyDelete
  7. Bagaimana pula dengan nama gabungan suami isteri yang banyak terdapat dalam masyarakat moden kita sekarang? Contoh Firdaus & Ainon = Firaun

    ReplyDelete
    Replies
    1. suhana & marzuki=suzuki

      Delete
  8. kenapa nak elakkan kalau tak membawa apa apa mudarat?

    elak kerana kita percaya dakwaan ustaz tertentu? bukan kah jelas hukumnya di atas, jika kita 'mempercayai' nya jatuh syirik?

    Allahu A'lam

    ReplyDelete
  9. hi...slm...minta share info yer..nnti elin link kan.tq :)

    ReplyDelete
  10. percaya pada yang satu Allah..
    bukan percaya pada "letak nama bole kena penyakit" syirik tu..
    mcm bile kita dpt sms mgatakan kena send pada 10 org yg lain.. klu x nanti akan terima musibah..
    nak percaya allah? or nak percaya sms akan bg musibah?
    pikir2 kan

    ReplyDelete
  11. percaya pada yang satu Allah..
    bukan percaya pada "letak nama bole kena penyakit" syirik tu..
    mcm bile kita dpt sms mgatakan kena send pada 10 org yg lain.. klu x nanti akan terima musibah..
    nak percaya allah? or nak percaya sms akan bg musibah?
    pikir2 kan

    ReplyDelete
  12. Saya setuju...nabi pun ada cakap namakan anak kamu dengan nama yang elok...itu dah cukup.

    ReplyDelete
  13. stuju..smua di tangan Allah swt....apa pula hukum mereka yg mengelirukan umat islam?......

    ReplyDelete
  14. sedih bila nama batrisyia merupakan salah satu nama anak jin.rujuk dalam buku cerdik pandai mana satu betul ni..

    ReplyDelete
  15. betul tu ida, kalau ikut buku nama-nama islam batrisyia bermaksud cerdik pandai, balqis pulak bawa maksud isteri nabi.... kenyataan yang dibuat sblm ni boleh memesongkan akidah kita.... bahaya...

    ReplyDelete
  16. mohon copy n share article dgn yg lain ye.tq

    ReplyDelete
  17. ustaz sharhan bercerita pasal pengalaman mengubat orang dan nama diatas banyak diganggu JIN.

    bukan nama tersebut yang bermaksud tidak elok. sekian ambil maklum..

    ReplyDelete
  18. ya, ustaz sharhan hanya menceritakan pengalaman beliau sepanjang mengubat orang terutama bayi/anak kecil...beliau membuat kesimpulan nama tersebut mudah diganggu jin dan mencadangkan nama tersebut dielakkan...pandangan ustaz zaharudin juga jelas, iaitu mempercayai nama boleh membawa mudarat adalah syirik...maka tiada pandangan di atas yang memesongkan akidah...wallahualam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bile die membuat kesimpulan ramai org dtg berubat kat die byk name yg sama lalu die menasihat jauhkan name tu supaya tidak diganggu jin, tidakkah die telah meletakkan sesuatu musibah tu pada nama? kalau bukan niat dia berkata begitu pun, benda tu boleh menimbulkan fitnah.. lebih2 lagi dgn sikap segelintir masyarakat kita yang mudah percaya kerana kurangnya ilmu dan panduan..

      Delete
    2. Kerana nama ni hidup aku terganggu. Bkn krn nama tp masyarakat. Kalau mcm ni mmg patut la dpt la penyakit misteri tu....

      Delete
  19. nie pengalaman beliau ( Ustaz Sharhan)merawat penyakit ganjil...INI MEGIKUT PENGALAMAN BELIAU..
    aish....janganlah cepat melenting...terutama ada nama2 yg dinyatakan sama seperti nama korang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bukan masalah melenting.. rasenye akde sape yg melenting kat sini.. skrg ni pihak2 tertentu sedar akan isu ni boleh menimbulkan was was dan prasangka buruk terutama terhadap org yg mempunyai nama ni, dan sedang cuba untuk membetulkan isu dan mengelakkan masyarakat kita dari percaya bulat2.. bukankah itu juga jihad dlm berdakwah?

      Delete
  20. ermm..batrisyia...memang maksudnya bijak pandai..

    tapi kebanyakan ada mengalami penyakit misteri...

    tolonglah...kalau ada nama yg sama tu jangan melatah..cuba selidik...memnag tiada disebutkan di dalam Al-Quran dan bercanggah dengan Al-Quran..

    tapi ini adalah pengalaman semasa merawat pesakit yg mengalami penyakit ganjil..sepatutnya korang kalau tak setuju..tak mpayahlah sampai ckp memesongkan akidah ...haihhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. percaya kpd perkara syirik adalah pemesongan akidah.. tapi persoalannya, adakah perkara ni boleh menimbulkan syirik? mungkin. Dengan siapa kita mintak pertolongan?


      Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia(1). Yang Menguasai sekalian manusia(2). Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia(3). Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam(4). Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia(5). (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia(6). (Surah An-nas)

      Delete
  21. pada pendapat saya, kebetulan sahaja nama orang yg dikacau jin tu sedemikian. tak bole percaya jika letak nama najwa etc, senang dikacau jin. nama ape sekali pon bole dikacau. semuanye kebetulan...

    asalkan nama itu maknanye baik dalam islam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2..nama sy balqis..n sepnjang brpuluh thn idup, alhamdulillah xda ape2 pnyakit ganjil/misteri yg mnggnggu..n nama ank sy pon qistina...

      Delete
  22. kalau jin dah nak ganggu walau nama fatimah ke aminah ke.. kna juga.. takda kaitan dgn nama.. tu semua kbetulan saja.. qistina dan batrisyia tu nama anak2 zaman moden.. dulu2 mana ada nama tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu teori yang baik.. nama2 berikut adalah antara nama yg popular di kalangan ibubapa zaman sekarang.. tak mustahil ustaz tu boleh terserempak dgn nama yg sama byk kali.. ia tak menjadi satu sebab nama2 boleh menentukan rasukan jin dan syaitan.. lagipun kite tak boleh bergantung kpd satu sumber.. mungkin die sorang je yg ramai pesakit nama tu, tapi bagaimana dgn pengubat2 spiritual yang lain? kene rujuk mereka juga.

      Delete
  23. saya copy tau... terima kasih...

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah... kedua2 anak perempuan saya gunakan nama diatas....

    Yang sulung Nur Iris Batrisyah... no2 Nur Aryssa Qistina... Alhamdullilah semuanya berjalan lancar atas Kuasa ALLAH...

    Pada pandangan saya nama tak boleh la dikaitkan dengan penyakit... Kalau nama2 tu menyebabkan gangguan... mungkin dah di takdirkan... kebetulan... Selain tu orang yang nama Ali pon boleh kena sakit... Begitu juga Ahmad dan Lain2...

    Selagi takda bukti tertulis dalam Al Quran buat masa ni jangan percaya melulu...

    ReplyDelete
  25. saya sokong....................mana mana yng guna nama tu bunuh diri,x leh terima kenyataan,murung,sedih,menjauhkan diri dari org ramai,di ejek mcm mana...sapa mau tanggungjawab hah!!!!!!

    ReplyDelete
  26. budak kg sy nama mohd rasul..dia bukan selalu dganggu jin,tp dia lah jin dkg..apa yg penting,didikan agama,cr khidupan kita..kalo semayang x,agama lintang pukang,dalam umah gantung gmbr2 brupa syaitan jin,ayat suci alquran pon x de bukan kata jin ,bapak jin pon kacau anak tu..anak sakit prut nk berak pon ckp kena rasuk..pelik
    \

    ReplyDelete
  27. Ustaz tu tak suruh pun percaya...cuma itu adalah analisis pesakit2 nya....maybe dia ada analisis lain...saper yg paling byk diganggu jin lelaki ke perempuan???takkan la kalau resultnyer perempuan...korang tak nak lahirkan anak perempuan...satu lagi macam analisis merokok....kalau merokok boleh sbbkan kanser mulut, rosak hati...korang percaya gakkan...so elakkan merokok...sebab boleh membahayakan...mcm tu la jugak...
    kalau ikut sejarah maybe jugak ada kaitan...contohnya nama balqis tu...mmg ratu balqis masa tu hidup di zaman jin...so....beringat je la sebelum kene...

    Saper yg ada nama tu dan tak kene bersyukurlah...banyakkan amalan utk jauhkan gangguan jin....cuma yg pergi berubat dgn ustaz tu je yg bernasib kurang baik...yang takder nama tu jgn la pulak berlagak...kita bkn nampak jin tu..sesapa pun dia boleh ganggu...

    ReplyDelete
  28. wahai nuslimin n muslimat...kita d ajar cara bfikiran kreatif n kritis TETAPI mesti ada ilmu.nk berilmu,byk baca,dengar,lihat n kaji berasaskan alquran n hadis.mudah faham setiap ucapan n ungkapan.jd..kuranglah emosional/melatah.pokok pgkalnya,guna yg mudah,tingkatkan kualiti tarbiyah spy anak2 berakhlak baik spt indah nama2nya.taklah dia malu berdepan dgn masyarakat.saya ni cikgu,kdg2 anak2 malu di sekolah krn namanya terlampau hebat,penampilannya sebalik.

    ReplyDelete
  29. Saya ni nama ala2 minah saleh pun, tapi selalu dikacau jin. Cemana tu?

    Hmm... mmg ada kawan saya yg nama Balqis dikacau jin, penat dah berubat sana sini, dua2 kawan saya yg nama Balqis takde anak.. tapi saya rasa itu hanya kebetulan kot?.

    Dan lagi satu, saya tak puas ati la dgn FB (ni nak lari topik sikit).. sesuka je diorang siarkan kesialan tahi lalat di tempat sekian2... dah la saya ada tahi lalat kat tempat yg disebutkan, yg mana dimaksudkan orangnya adalah bodoh. Malu saya dibuatnya. Saya tak bodoh pun!. Genius lagi ada!. Diorang ni cuba la berbalik pd agama, mana2 yg membawa kpd syirik jgn la disiarkan di FB. Tak takut ke benda tu dosa besar?. Kalau dishare dan benda tu bertali2, kan dah bertali dosa tu dpt.

    ReplyDelete
  30. Memberi nama yang baik kepada anak2 adalah tggjwb kita sbg ibu bapa. Sebab itulah sy sdr ada terfikir utk menukar nama anak kpd nama yg lebih jelas & pasti maksudnya, bkn krn takutkan penyakit misteri yg mgkn menyerang, tapi krn nama itulah yg akan dipanggil di pdg mahsyar kelak. Jgnlah ustaz yg sudah bnyk berjasa merawat org lain wpun bkn kita dimarahi krn x suka dgn nasihatnya krn mgkn satu hr nanti kita tpaksa meminta rawatan drnya. Jdkanlah sbg panduan utk memberi nama anak2 di masa depan. Ada juga ustaz lain yg mengtakan nama Batrisyia diambil dr Patricia, nama seorg rahib, yg telah diArabkan, yg pd sy lebih menyedihkn. Apa2pun usahalah utk mendidik & memberi yg terbaik kpd anak2 kita sbg muslim.

    ReplyDelete
  31. pernah dengar nama yg pelik cam ' supindawati' ?. Berubat dengan seorg ustaz ni, bulat2 dia kata nama aku xde keberkatan.. Dia suruh tukar nama terus, pg JPN. Camne tu..?

    ReplyDelete