Drama Bicara Hati episod 4 (24hb Januari 2012)


Tak jumpa la pulak sinopsis untuk episod 4 malam ni. Cuba recall balik jalan cerita ikut novel tak berapa nak ingat, tapi setakat ni dari pembacaan kat blog mulotbua, episod 1-3  jalan cerita dia tak lari dari bab 1 - 3 di Novel.


Rasanya untuk episod ke-4 dan seterusnya flow cerita ni mungkin berbeza sikit dari novel, Kalau ikut novel , watak Tengku Syahran asyik teringatkan arwah Nazirah, tak sure pulak drama ni camna. wait and see je la kan.

Kat bawah ni sedikit sedutan dari novel Bicara Hati, bab selepas Zahlia berkahwin dengan Tengku Syahran. Kalau nak baca lebih detail beli je Novel Bicara Hati tu eik (^_-) and selamat menonton episod 4 Bicara Hati malam ni....

Bab 4
Zahlia sedang membaca novel Hati Seorang Wanita sambil berbaring ketika Tengku Syahran masuk ke biliknya lewat malam itu.Segera Zahlia bingkas bangun apabila terlihat wajah lelaki itu di muka pintu.Hati Zahlia berdebar tiba-tiba.

Tengku Syahran hanya melirik sekilas ke arah Zahlia sebelum dia melabuhkan punggungnya di sofa panjang yang terdapat di hujung katil.Heningnya suasana yang menemani mereka saat itu.Zahlia kaku.Tengku Syahran membisu.Yang kedengaran hanyalah bunyi angin yang berdesir masuk melalui lubang tingkap yang terbuka luas.

“Kau betul-betul maksudkan kata-kata kau pada mak tadi?” soal Tengku Syahran memecah kesunyian antara mereka.Bahasanya tetap kasar sejak petang tadi.

Zahlia menutup novel yang dibacanya itu dan memandang Tengku Syahran dengan pandangan yang agak pelik.Zahlia takut sebenarnya.Sifat Tengku Syahran terus berubah.Mana perginya sifat dan bahasanya yang lembut? Dulu bukan main lagi pujuk aku suruh tolong dia, ber’saya’ dan ber’awak’ konon.Penipu!

“Kenapa? Awak percaya ke?” tanpa menjawab soalan Tengku Syahran, Zahlia menanyakan soalan lain pula.

“Entahlah.Tapi, tengok gaya kau cakap tadi macam percaya.Kau betul-betul nak? Aku tak kisah! Sekarang jugak kau boleh dapat,” ucap Tengku Syahran bersahaja.

Tengku Syahran lantas bangun dan mengunci pintu.Zahlia terkesima.Lebih laju jantungnya berdegup.Tengku Syahran berpaling dan tersenyum.Makin melemahkan urat-urat sendi Zahlia.Zahlia tidak senang duduk.

“Gila.Awak dah lupa tentang syarat ketiga? Awak tak dibenarkan menyentuh saya walaupun kita halal untuk berbuat demikian.” Zahlia mengingatkan syarat perjanjian.

“Itu kita tolak tepi.Yang penting malam ni kita seronok!” ucap Tengku Syahran yang semakin mendekati Zahlia.

“Syah! Saya dah tolong awak.Ingat! Awak pernah kata awak takkan usik hak privasi saya.” Zahlia mengingatkan lagi.

Sebenarnya Tengku Syahran masih ingat tetapi dia sengaja mahu mengusik.Kekagetan wanita itu mencuit hatinya.Langkah Tengku Syahran terhenti kemudian kembali duduk di sofa.

“Habis, siapa suruh kau bagi mereka harapan? Kalau mereka menanti, bagaimana?”

“Awak nak suruh saya jawab apa masa mereka tanya? Tolak permintaan mereka terang-terang? Beritahu mereka yang kita kahwin hanya sekadar untuk dijadikan alasan agar awak dapat menolak kehadiran Linda? Cuba fikir sikit, Syah!” Zahlia meluahkan hujahnya.

Tengku Syahran bingkas berdiri.Merenung Zahlia dengan pandangan yang sungguh tajam.Bagaikan seekor harimau sedang menunggu mangsanya.

“Kau tau tak, selepas kamu masuk tadi, mereka sibuk mencari nama untuk cucu lelaki yang kau janjikan tu,” beritahu Tengku Syahran.

“Biarkanlah.Kalau awak tak buat apa-apa pada saya, tak adanya keluar budak tu pun,” jawab Zahlia.

“Tapi aku tak suka cara kau gunakan untuk memenuhi harapan mereka.Cara kau tu akan menghampakan mereka.Aku tak pernah cintakan kau.Jangan kau harap satu sen pun harta akan jatuh kalau kita berpisah.Aku pun tak ingin menyentuh kau.Aku tak akan benarkan kau mengandungkan anak aku.Kau dah dapat upah.Segalanya-galanya dah selesai.”
Zahlia terpana dengan kata-kata Tengku Syahran.Hatinya terguris.Begitu payah dia membuat keputusan untuk membantu Tengku Syahran.Rupa-rupanya dia tidak langsung menghargai pengorbanannya.

“Ingat! Jangan sebut pasal anak lagi.Benci aku mendengarnya!”

“Dahlah ,Syah! Tadi awak sendiri yang cakap, pandai-pandailah guna cara sendiri untuk buat orang percayakan kita.Bercakap mengikut kesesuaian keadaan.I’m doing my job,” Zahlia membalas kata-kata Tengku Syahran.

Tengku Syahran mendengus geram.Matanya merenung wajah Zahlia yang selamba.Namun riak yang selamba itu tiba-tiba bertukar keruh.Zahlia seperti mahu menangis menyesali nasibnya.

“Kenapa kau buat macam tu, Alia? Aku tak suka kau mereka-reka cerita yang tak wujud dalam skrip.Aku hanya mahu kau ikut apa yang aku suruh kau buat, jangan tambah benda yang tak mungkin berlaku.”

“Tadi awak yang cakap tokok-tambah apa yang patut.Saya dah ikut.Mak awak yang timbulkan soal anak.Awak nak suruh saya jawab apa? Beritahu mereka yang kita tak mungkin ada anak?” Zahlia berkata sambil melangkah ke tingkap.

“Okay, okay.It’s my fault.Tapi kau kena janji dengan aku yang kau takkan buat macam tu lagi,” pujuk Tengku Syahran setelah mendapati wajah Zahlia sudah mula keruh.

Zahlia mengetap bibir.Masih merenung gelap malam yang memenuhi ruang seisi alam.Perlahan-lahan dia mengeluh.Betapa kerdilnya dia ketika itu.Terasa menyesal pula kerana setuju dengan tawaran lelaki itu.

Zahlia tunduk.Kalau dikesali sekalipun, tidak guna lagi.Tengku Syahran sudah menjadi suaminya pagi tadi.Zahlia berpusing.Dia tersentak apabila mendapati Tengku Syahran berada betul-betul di belakangnya.Lelaki itu sedang memandangnya dengan satu pandangan yang agak luar biasa.Zahlia berdebar-debar.

“Syah, apa awak buat ni?”

Tengku Syahran tersenyum nakal.Kakinya melangkah sedikit ke hadapan untuk menghampiri Zahlia.

Takkan kau nak tanya lagi? Tadi kau sendiri yang cakap, kau tak kisah ada anak dalam tempoh setahun dua ni.Aku nak tuntut apa yang kau cakap,” ujar Tengku Syahran membuatkan Zahlia terasa bagaikan jantungnya direntap.

Segera kakinya melangkah ke belakang.Dia cuba menjarakkan diri.Namun, Tengku Syahran semakin hampir.Makin lebar senyumannya apabila Zahlia terperangkap di permukaan dinding.
“Syah, please.Jangan datang dekat saya!” Terketar-ketar Zahlia berkata.

Zahlia cuba bergerak ke tempat lain tetapi tidak berjaya.Tubuh Tengku Syahran telah pun berada di hadapannya.Ingin ditolak tubuh itu, namun dia tewas.Malah kedua-dua belah tangannya digenggam kemas.Dia tidak mampu menolak lagi.Tengku Syahran mula mendekatkan wajahnya ke wajah Zahlia.

Dada Zahlia berombak kencang.Wajah Tengku Syahran semakin hampir.Makin terasa hangat hembusan nafas lelaki itu.Perlahan-lahan Zahlia memejamkan mata.Dia takut menghadapi kenyataan yang bakal terjadi.Dia benar-benar tidak menyangka sampai begitu sekali tindakan Tengku Syahran terhadapnya.Dia berserah kepada keadaan.

Tiba-tiba kedengaran ketawa yang agak kuat.Lantas Zahlia membuka matanya.Genggaman yang kuat mencengkamnya tadi mula longgar dan akhirnya terlerai.Tengku Syahran menjauhkan diri dengan ketawa yang masih berbisa.Zahlia mengerutkan dahi.

“Kau ingat aku ni manusia jenis apa? Suka mungkir janji! Mesti kau fikir aku dah hilang akal kan?” soal Tengku Syahran sambil melangkah ke katil dengan ketawa yang masih kedengaran.Kemudian dia merebahkan tubuhnya sambil kedua-dua belah tangan dijadikan bantal.

“Kau ni kelakarlah, Alia.Aku tak seburuk yang kau sangkakan tau,” ucapnya lagi.

Zahlia memandang dengan perasaan geram.Dia main-mainkan aku? Kurang ajar betul!

“Awak memang dah gila sebenarnya Syah!” jerit Zahlia tiba-tiba.

Tengku Syahran tersentak.

“Alia, jangan jerit kuat-kuatlah.Aku dah pesan tadi kan!Nanti tak pasal-pasal ayah dan mak dengar!” marah Tengku Syahran.

“Biar mereka dengar.Awak peduli apa?” Zahlia terus menjerit.

“Alia!!!”

“Awak tipu saya Syah! Awak cakap awak boleh ikut semua syarat kalau saya sanggup kahwin dengan awak.Sekarang awak tengok apa dah jadi? Saya kena menghadap karenah adik-beradik awak, saya kena menghadap mak dan ayah awak dan saya kena menghadap muka awak hari-hari dalam bilik ni.” Suara Zahlia mula bergetar kuat.

Hatinya tiba-tiba diruntun pilu.Seluruh anggota badannya terasa lemah.Dia terjelepok di tepi dinding.Tiba-tiba sahaja perasaan sebak mencuit-cuit nalurinya.Zahlia sudah tidak dapat membendung perasaan sedihnya lagi.Lantas Zahlia menangis di situ juga.

Tengku Syahran bingkas bangun.Merenung Zahlia dengan rasa simpati.Wanita itu masih tersedu-sedan menangis sambil memeluk lutut.Timbullah rasa kesal di hati Tengku Syahran.

“Alia, aku terlupa!”

“Dah! Pergi! Jangan ganggu aku.Kau penipu! Kau pendusta!” jerit Zahlia sekuat hati.

“Okey, okey, aku takkan ganggu kau.Tapi tolong jangan jerit Alia.Nanti mak dan ayah dengar,” pujuk Tengku Syahran.

“Dahlah tu.Kau tidurlah atas katil.Biar aku tidur kat sofa ni aje,” pujuk Tengku Syahran lagi.

Tengku Syahran terus melangkah ke sofa dan merebahkan tubuhnya.Dia tidak mahu mengganggu Alia lagi.Biarlah Zahlia melayani perasaan sedihnya.Akhirnya, Tengku Syahran terlena di situ.


2 comments: