Rebus ayam untuk buang hormon penyebab kanser?


Pernah dengar tak tentang isu ayam daging yang disuntik sejenis hormon untuk mempercepatkan proses pertumbuhan/pembesaran ayam tersebut?

Dikhabarkan juga hormon tersebut disuntik dibahagian leher dan kepak ayam dan kaum wanita yg suka makan 2 bahagian tersebut dikatakan  berisiko untuk mendapat ketumbuhan dalam rahim (cyst). Wallahua'lam...


Bila dengar tentang isu ayam disuntik hormon ni, rasanya korang pun akan fikir 2 ke 3 kali samaada nak makan ayam ke tidak kan? ya la siapa tak risaukan...bukan kita yakin pun ayam yang kita beli tu tidak di suntik hormon , tul tak?

Camna nak hilangkan rasa was-was, tak pasti ayam yang sedia ada kat pasaran ni selamat tidak disuntik sebelum dijual atau tidak disuntik hampir dengan waktu penyembelihan ?

Satu cara yang boleh digunakan untuk menghilangkan keraguan kita terhadap kesan hormon dalam ayam tersebut ialah dengan cara membuang kulit ayam , cuci bersih-bersih kemudian rebus daging ayam tersebut dengan sempurna.

Penerangan secara saintifiknya, bila daging ayam direbus, hormon-hormon yang terdapat pada ayam tidak akan aktif akibat dari suhu yang tinggi sewaktu merebus.

Ana : bunyinya macam sebelum digoreng kena rebus dulu la kot ayam tu eik? ke camna?




3 comments:

  1. biasa me rebus ayam nak buat stok nasi ayam ajer. then ayam tu digoreng. sedap dicicah dengan sambal nasi ayam. heheehe

    ReplyDelete
  2. oooo..okey...thanks atas perkongsian ni..saya rasa, hampir semua ayam yg dijual mmg di suntik, sebab nak cepat besar/gemuk...ayam kampung aja tak suntik

    ReplyDelete
  3. ooo..gitu ek kak..selalunya pun kitorg rebus dulu..bukan sebab apa sebab lambat nak tunggu defrost..hehehe

    ReplyDelete