Buah dan khasiatnya


Suka makan buah tak?

Dalam banyak-banyak buah, buah apa yang paling korang suka makan dan sebab apa buah tu menjadi pilihan korang?

Ada setengah orang dia suka satu-satu buah tu sebab rasa buah tu yang sedap , ada jugak yang pilih makan certain jenis buah sebab khasiat yang boleh diperolehi dari buah tersebut. Tak kurang jugak yang hanya makan certain jenis buah sebab dah buah tu je yang senang nak diperolehi dan murah untuk dibeli. Malah ada jugak yang tak kisah buah apa sekalipun janji dalam menu harian dia wajib ada pengambilan buah.

Korang pulak camna? Ada sebab tertentu ke korang pilih makan satu-satu jenis buah tu?

Atau

Korang memang tak kisah langsung dengan buah, biar la ramai yang kata buah ni khasiatnya camni buah tu banyak khasiatnya, janji korang rasa badan korang sihat dah cukup.

Okey la apa pun jawapan korang, pe kata kita tengok khasiat buah cherry , anggur , pic , epal , tembikai , oren , strawberry, pisang nanas, blueberries , kiwi dan mangga kat bawah ni:

Kat atas ni sebahagian sahaja dari khasiat buah-buah tersebut dan banyak juga lagi buah-buah lain yang pastinya punya khasiat tersendiri. 


8 comments:

  1. suka buah....suka sangat2...dlm seminggu tu mesti ada stok buah dalam peti. all time feveret buah tembikai...diikuti rapat dengan buah limau. skang ni tgh mabuk dengan buah markisa@buah susu. kalau ikut sy, suka buah dulu baru g selidik ape kebaikan buah tu heheheheh

    ReplyDelete
  2. buah2an bagus untuk kulit dan untuk penghadaman ^_^ sy penah baca ikut sunnah makan buah dulu baru makan berat.. tapi skang dah terbalik makan berat dulu baru diikuti buah.. macam kat hotel2 tu buah dihidangkan selepas makan ^_^

    ReplyDelete
  3. Assalam Ana..kawan2 kata acik hantu buah.menakutkan ye ana..acik asal nama buah semua acik suka..cuma buah durian je kurang makan mentah..acik jadikan bubur dulu baru makan..

    ReplyDelete
  4. suka makan buah.. buah yg selalu ade dlm petiais adalah buah tomato.. hahaha...
    selalu makan hati bila request en ayah belikan buah... dia sellau buat2 lupa..

    ReplyDelete
  5. myra suke anggur hitam, sedap bila simpan dalam peti ais, bangun tidur makan buah dlm peti ais ( waktu tenghari la, bukan pagi2 bute) hehe

    ReplyDelete
  6. jom makan buah banyak-banyak....

    ReplyDelete
  7. suka makan mangga ngan serbuk asam..sedapnye...
    tp xelok sgtkn makan camni.

    ReplyDelete