Kuih Bakar Keledek : Percubaan kali pertama


 Pertama Kali buat Kuih bakar !!!

Hubby : " kenapa tak warna hijau"

Me : " sebab ni kuih bakar keledek, guna keledek oren jadi la warna oren (^_-)"

Hubby : (*_*)

Sebenarnya tak plan pun nak buat kuih bakar keledek, tapi kesian kat keledek yang masih ada , baki dari buat donut hari tu (untuk lihat resipi donut keledek boleh ke entry "Resipi Donut Keledek : lari dari kebiasaan")

Kuih bakar keledek ni hanya di bakar kat oven guna acuan biasa sahaja. Tuk resipi boleh tengok dibawah:

Resipi Kuih Bakar Keledek
Untuk Makluman Kuih Bakar Keledek ni diadaptasi dari resipi Kuih Bakar Kentang



Sumber : Dari Rumah Teres Kak asma
<
Bahan-bahan : 
  • 2 biji ubi keledek oren-rebus n kisar/lecek
  • 1 biji telur
  • 2/3 cawan gula
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan santan
  • pewarna oren
  • 1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan


Cara Membuatnya : 
  1. Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
  2. Tuang dalam ubi keledek tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
  3. Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. tabur bijan jika suka.
  4. Bakar dalam oven selama 15-20min atau lebih jika inginkan kerak

2 comments:

  1. hhmm.. blh diadaptasikan dlm LLT aku nih! mesti mnyk sapi tu bg aroma spesel..

    ReplyDelete
  2. Tibe teringin nk mkn kuih keria keledek..hihi..tp kuih bakar keledek pon msti sdp gak kan?nyumm..nyumm

    ReplyDelete