Nasi Lemak Tumis Sambal Udang


 Pernah makan nasi lemak warna hijau?

Ala bukan setakat warna hijau je, warna lain pun boleh je nak letak, ada orang letak warna kuning ada jugak yg buat nasi lemak warna warni cam rupa nasi hujan panas.  Zaman sekarang ni ramai yg suka buat kelainan pada menu tradisi kan.

Cam saya , saje je letak warna hijau ni saje nak nampak berbeza dari nasi lemak yang biasa dibuat. Padahal cara nak masak nasi lemak ni pun dah berbeza dari biasa, ya la kena tumis bagai dulu kan. Tuk resipi dan cara nak buat Nasi Lemak tumis ni boleh tengok kat bawah.


Dan dek kerana tak de ikan bilis baru la ter"rajin" nak buat sambal udang tuk digandingkan dengan nasi lemak tumis ni. Kalau tidak, selagi ada ikan bilis, ikan bilis la yang dijadikan sambal pelengkap.

Kalau korang suka makan nasi lemak dengan sambal apa?

Udang , sotong, kerang , ikan , ayam atau memang suka sambal ikan bilis je?


Nasi Lenak tumis
sumber : Junjs11 @ Myresipi



2 comments:

  1. mkn ns lemak musti mau ngn sambal ikan bilis...

    ReplyDelete
  2. kita buat dia kan?suka hati la nak letak kaler apa.
    hijau okey lagi kot..kalau merah mesti ngeri sikit :)
    tq fr resepi

    ReplyDelete