SBPA Batal dan SSM ditambah baik



Datuk Seri Najib Razak  dalam ucapannya di Perhimpunan Khas Penjawat Awam Di Dewan Perdana Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) telah  mengumuman yang Struktur SBPA dibatalkan.

Antara Isi penting teks Ucapan beliau ialah:
  • Struktur SBPA dibatalkan 
  • Manakala SSM akan ditambahbaik 
  • Pelarasan gaji melibatkan gred 1-54 adalah sebanyak 13 % 
  • Penubuhan suruhanjaya khas bagi mengkaji perkhidmatan awam
  • Pecahan bagi pelarasan gaji mengikut gred pula :
    • gred 1-54 (kenaikan 13%),
    • gred khas A/B/C (Kenaikan 9%),
    • Turus 2 dan 3 (Kenaikan 8%),
    • Turus 1 dan Ketua Setiausaha Negara KSN (Kenaikan 7%)
  • Kenaikan Gaji Tahunan / jadual gaji matriks diubah suai kepada gaji minimum-maksimum bagi
    • gred 1- 54 = RM80 hingga RM350.
    • Manakala Jusa kekal ikut SSM
  • COLA kawasan B naik dari RM 200 ke RM 250 dan COLA kawasan C naik dari Rm 100 ke RM 150
Sumber : Bernama

9 comments:

  1. ermmm..macam2 pendapat penjawat awam ye..rasanya nak komen pun tak reti..

    ReplyDelete
  2. ...baguslah....yang penting gaji naik dan harga keperluan dikawal...
    http://studiouniversiti.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. buleh jamin ke yob rege barang tak naik, kalau ikutkan, lepaih je pilihanraye, minyak teruih naik... tak ke naye tu

      Delete
  3. o0o cola yg Rm300 tak dak naik la ek ...huhu

    ReplyDelete
  4. cola kami tak naik lah rupanya. hurmm.. lepas ni cuepacs nak buat apa pulak :p

    ReplyDelete
  5. swasta macam saya nie, teruskan kerja...

    sapa yang keja gomen dan agensi, naikle gaji kome..

    ReplyDelete