Amalan Sebelum Tidur (Sunnah)


Kononnya nak up entry ni pagi tadi, tapi dek kerana budak kecik tu asyik meragam je hari ni, langsung tak boleh nak buat apa.

Kebiasaanya pagi lepas hantar kakak dia gi sekolah, Ainul akan tidur. Tapi sebab hari ni kakak dia tak ke sekolah sebab demam, berubah sikit rutin pagi tu yang macam tak puas hati jadi mengamuk sakan pagi ni.

Ajak tidur tak nak, main tak nak, ajak tengok Upin Ipin dan Boboiboy lagi la tak nak. Asyik nak berdukung je. Even tunjuk video dalam handphone pun dia buat tak layan je. sesekali meragam camtu la gaya nya serba tak kena.

Tu kebiasaan aksi budak tahan ngantuk tak nak tidur, kalau time tidur malam pula ada masa minta digaru, nak kena tepuk-tepuk sikit, didodoi . Orang dewasa pun sebelum tidur ada juga perangai atau kebiasaan yang dah jadi habit. Ada yang suka baca buku dulu, ada juga yang jenis sebelum lelap tu mengelamun dulu dan macam-macam cara la kan?

Sunnah sebelum Tidur


Seeloknya sebelum kita tidur kita cuba amalkan cara di bawah ni. Kalau sebelum ni kita cuma buat:

  • Baca doa tidur,
  • Baca ayat Qursi dan 3 Qul
  • Berwudhuk
  • Mengibas tilam
  • Tidur mengadap kiblat
Apa kata selepas ni kita buat pula amalan lain yang tersenarai di dalam gambar kat bawah ni juga, contoh seperti:
  • Membaca Surah Al-Mulk , 2 ayat Terakhir surah Al-Baqarah & juga surah Sajdah
  • tidur di atas rusuk kanan
  • Tidur dengan niat bangun tahajjut 
  • dan lainnya




3 comments:

  1. pernah buat..cuma nak istiqomah tu...hmmmm..itu lah mujahadah yg kita perlu lalui :)

    ReplyDelete
  2. mengibas tilam tu memang selalu kena buat..sbb kadang2 budak budak ni main melanyak atas tilam..hishh...

    saya pun tak berapa nak istiqamah..kalau da penat ngantuk sangat memang letak kepala je terus lelap..

    ReplyDelete
  3. peringatan untuk diri sendiri jgk....

    ReplyDelete