Jadual pH : Seimbangkan pengambilan makanan anda!


Sumber : projects.inlinebits.com
Tahu apa itu pH kan?

Rasanya semua sedia maklumkan maksud pH ni. Sebagai makluman pH atau (potential of hydrogen) ialah cara mengukur keasidan secara relatif atau kealkalian sesebuah larutan.

Skala pH bermula dari 0 hingga 14. angka 0 menunjukkan kadar keasidan yang sangat tinggi manakala angka 14 menunjukkan kadar kealkalian yang sangat tinggi. pH 7.0 adalah nutral dan dari 0-7 menandakan keasidan dan dari 7-14 menandakan kealkalian. pH 7 merupakan titik keseimbangan antara kedua-dua sifat asid dan alkali, oleh itu pH 7 juga dikenali sebagai pH neutral.

Mungkin ada yang persoalkan, perlu ke kita tahu makanan apa yang berasid dan makanan apa pula yang tergolong dalam kategori beralkali. Untuk apa tahu semua tu?

Kita perlu ambil tahu apa yang kita makan dan apa yang masuk dalam badan kita. Sebabnya :
  • Jika badan kita terlalu berasid, badan kita akan bekerja kuat untuk menutralkan asid itu untuk mencapai keseimbangan.
  • Untuk meneutralkan asid tersebut, badan kita memerlukan mineral tertentu. Pengambilan makanan  yang beralkali dapat meneutralkan asid dalam badan kita.
  • Kebolehan badan kita menyerap mineral dan nutrian yang lain akan berkurangan dalam keadaan badan kita berasid. 
  • Juga dalam keadaan badan berasid, proses yang melibatkan ensim-enzim yang mengawal dan membaiki mekanisma DNA yang rosak akan menjadi lemah di mana hati tidak dapat detoxify logam-logam berat dalam badan kita. Tisu yang berasid boleh menyebabkan pening, tekanan dan stress.
  • Untuk keseimbangan , kita disarankan mengambil 60% makanan yang beralkali dan 40% lagi makanan yang berasid. Atau lebihkan pengambilan sayuran dan kurangkan pengambilan daging dalam diet harian kita. 

Untuk mengetahui sama ada badan kita terlebih asid atau tidak, kita boleh membuat ujian sendiri dengan menggunakan pH strips atau kertas litmus yang boleh dibeli di pharmasi.

Sebagai panduan boleh rujuk jadual di bawah bagi mengetahui makanan apa yang tinggi asid dan makanan apa pula yang beralkali.


Sumber : theinformationnetwork.com




Category
High Acid
Medium Acid
Low Acid
Low Alkaline
Medium Alkaline
High Alkaline
Fruits
Blueberries, Cranberries, Prunes,Sweetened Fruit Juice
Sour Cherries, Rhubarb, Canned Fruit
Plums, Processed Fruit Juices
Oranges, Bananas, Cherries, Pineapple, Peaches, Avocados
Dates, Figs, Melons, Grapes, Papaya, Kiwi, Berries, Apples, Pears, Raisins
Lemons, Watermelon, Limes, Grapefruit, Mangoes, Papayas
Vegetables
Beans/Legumes

Potatoes (without skins), Pinto Beans, Navy Beans, Lima Beans
Cooked Spinach, Kidney Beans, String Beans
Carrots, Tomatoes, Fresh Corn, Mushrooms, Cabbage, Peas, Potato Skins, Olives, Soybeans, Tofu
Okra, Squash, Green Beans, Beets, Celery, Lettuce, Zucchini, Sweet Potato, Carob
Asparagus, Onions, Vegetable Juices, Parsley, Raw Spinach, Broccoli, Garlic
Meats
Beef, Pork, Shellfish
Turkey, Chicken, Lamb
Venison, Liver, Cold Water Fish



Eggs/Dairy
Cheese, Custard,  Homogenized Milk, Ice Cream
Raw Milk
Eggs, Butter, Yogurt, Buttermilk, Cottage Cheese
Soy Cheese, Soy Milk, Goat Milk, Goat Cheese, Whey


Grains/Cereals
Wheat, White Flour, Pastries, Pasta
White Rice, Corn, Buckwheat, Oats, Rye
Sprouted/Whole Wheat Bread, Brown Rice
 Millet, Wild Rice


Oils


Corn Oil
Canola Oil
Flax Seed Oil
Olive Oil
Beverages
Liquor, Beer, Soft Drinks
Coffee, Wine
Tea, Cocoa
Ginger Tea
Green Tea
Herb Teas, Lemon Water
Sweeteners
NutraSweet, Equal, Aspartame, Sweet 'N Low
White Sugar, Brown Sugar, Molasses
Processed Honey
Raw Honey, Raw Sugar
Maple Syrup, Rice Syrup
Stevia
Nuts/Seeds
Peanuts, Walnuts
Pecans, Cashews, Pistachios,
Pumpkin Seeds, Sunflower Seeds,Sesame Seeds
Chestnuts
Almonds

Misc.
Chocolate
Jam, Ketchup, Mayonnaise, Mustard, and Vinegar
Margarine, Lard



Sumber : Zen365 

* klik pada gambar untuk lebih jelas
Sumber : genuinehealth


7 comments:

  1. bagus ana..selama ni bila makan prinsip saya satu je..lebihkan sayur sayuran..dan berpada pada makan daging..

    tapi saya paling benci penjual penapis air beralkali..dah terang lagi bersuluh air tu masuk dalam perut jadi asid jugak sbb asid perut sangat kuat..so nak bagi badan alkali bukan dengan minum air..tapi dengan makan makanan yang betul >> sayur dan buah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke rai...kalau air zamzam pulak cmna...

      Delete
  2. kalo ada masa mmng ami akan particular jugak bab2 ni..tp kalo xde masa, adoi main hentam je..

    ReplyDelete
  3. salam anamarza..bleh x nak copy table yg kat atas tu..

    ReplyDelete
  4. salam puan. Saya syida.
    Mcmn ye cara nak uji ph badan kita dgn kertas litmus tu? bahagian mana yg sesuai? ataupun boleh kita cuba uji di klinik tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade terbaca, nak uji kt kertas litmus tu :
      pagi2 bgun tido sapu/ letak / ludah (tak pasti..huhuhu) air liur kat ats kerts litmus tu. nati dpt resultnye. hehehehe

      Delete
  5. Kalau tgk pda jadual tu,ada yg bercanggah...cntohnya stevia tu.jadual atas stevia pda high alkaline tp jadual bwh low alkaline.fenin jadinya😅...

    ReplyDelete