Kisah Pinggan Tersalah pulang


Kisah pinggan tersalah pulang bermula dari rentetan dapat kek coklat dari jiran sebelum pulang bercuti sempena cuti sekolah lagi. Safiyya yang menerima huluran pinggan berisi kek coklat dari anak jiran, so mamanya ni memang tak tahu la jiran mana satu yang memberi.

Dah habis cuti sekolah baru la tergedek-gedek nak buat kek , ya la takkan nak pulang pinggan kosong kan, kena la sertakan apa yg patut. Nak dijadikan cerita, beberapa kali selidik ngan Safiyya siapa beri kek coklat hari tu, dia ngan yakin cakap kakak dari rumah A yang beri. Makanya pinggan yang berisi Kek Karamel dihantar oleh Safiyya ke rumah jiran A.

Dah selamat pinggan berisi kek tu dihantar, Hubby tanya jiran A , jiran A cakap tu bukan pinggan dia. Opppssss tersalah sudah. Tak pa la rezeki jiran A nak merasa kek karamel dan rezeki kami juga nak dapat pulak balasan kek dari jiran A.

Next day buat pulak kek karamel sekali lagi tuk diberi ke Pemilik pinggan yg sebetulnya. Hihihi gitu la kalau anak yg menerima huluran pemberian dari anak jiran B yang datang bersama-sama dengan anak jiran A. Dah terconfius siapa yg sebenarnya beri (^_^)

Resipi Kek Karamel (Resipi No.2)



2 kek yang dibuat untuk diberi kepada jiran dalam kisah pinggan tersalah pulang di atas saya guna resepi lain. Antara resipi yang dulu dengan resipi yang ni tak beza mana pun bahan-bahan yang digunakan. Berbeza hanya pada kuantiti bahan yang digunakan je.

Pada yang nak try Kek Chiffon Karamel boleh lihat resipi di entry "Kek Karamel Chiffon Rose" tak pun boleh cuba resipi di bawah juga:


KEK KAREMEL
by : Munirah Baharum
Sumber : Azlita Masam manis

Gula Hangus

2 sudu besar gula pasir

Sediakan loyang 8 inc.
Tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan.
Biar gula hancur dan warna tukar jadi perang.
Ratakan gula dgn menyenget2 kan loyang kiri dan kanan
Biar gula sejuk. Gula yg sejuk ni akan keras dan akan retak2 dan berbunyi spt kaca pecah bila dah keras.
Ketepikan

Bahan Karemel
1/2 tin susu cair
70g gula castor
1/2 sudu teh esen vanilla
3 biji kuning telur

Kacau susu dan gula hingga gula larut.
Kacau telur dan esen perlahan.
Satukan kedua2 bahan dan kacau rata perlahan aje.
Kemudian tapis ke dalam loyang gula hangus tadi.
Ketepikan.
Kalau nak dapatkan lapisan karemel yg tebal gandakan sukatan susu dan kuning telur.
(Adunan ni tak perlu di bakar dulu ye! kita akan bakar adunan ni bersama adunan kek nanti )

Adunan Kek 
70g gula kastor
3 biji telur kuning
135ml air
45ml minyak masak
140 gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder

Pukul telur kuning, minyak dan air sampai gebu dan tukar ke warna putih.
Kemudian masukkan gula kastor dan pukul lagi sampai naik sekali ganda.
Matikan  mixer dan masukkan tepung dan baking powder yg telah diayak
Masukan  sikit2 dan kacau perlahan secara kaup balik hingga kesemua bergaul sempurna.
Ketepikan.

Merinque  
6 biji putih telur - pastikan jgn tercampur sedikit pun telur kuning
70g gula castor
1 sudu teh krim of tar2

Pastikan semua peralatan dalam keadaan kering
Pukul putih telur hingga berbuih
Masukkan gula dan tatar dan terus memukul dgn speed tinggi hingga adunan kental dan kaku. kalau kita terbalikkan loyang adunan putih telur tu tidak jatuh
Masukkan 1/3 bahan merinque kedalam adunantepung tadi.
Gaul rata secara kaup balik
Kemudian masukkan semua baki adunan merinque dan ratakan dgn kaedah kaup balik hingga bergaul sempurna. Kacau perlahan sahaja.


Bahagikan adunan kepada 3 bahagian yg sama banyak.
Letakkan pewarna yang anda sukai.

Kemudian tuangkan adunan kek ni ke atas lapisan karemel tadi.
Belang- belangkan adunan
Tuang 3 sudu lapisan pupple, kemudian 3 sudu lapisan pink di tengah-tengah lapisan purple. Kemudian tuangkan pula  3 sudu lapisan biru di tengah-tengah lapisan pink.
Buat begini sehingga 3/4 adunan, kemudian buat pula cara yg sama dgn 2 sudu pula.
Akhir sekali dengan satu sudu.
Lorekkan atas adunan dengan lidi.

Panaskan oven terlebih dahulu. Ita panaskan pada suhu 170 C terlebih dahulu. Bila dah masukkan kek dalam oven ita tukar pada suhu 160C
Gunakan api bawah sahaja.

Kaedah Steam Bath 
Tuangkan air panas dalam loyang yg lebih besar dari loyang kek tadi.
Letakkan loyang yg berisi kek dalam loyang yg berisi air panas tadi
Letakkan pada rak bawah dalam oven.
Bakar kek pada suhu 160 C dengan api bawah selama 1 jam atau sehingga kek benar-benar masak.
Jangan buka pintu oven semasa proses pembakaran 1/2 jam pertama.
Selepas masak ita biarkan kek kekal dalam oven sehingga kek renggang di tepi loyang.
Terbalikkan kek atas pinggan dan biarkan kek turun sendiri.
Potong kek bila ia benar-benar telah sejuk.
Simpan kek dalam peti ais untuk tahan lebih lama.
Kek ni juga sedap di makan dikala sejuk.



7 comments:

  1. sonoknye dapat jiran cam tuh.. :)

    ReplyDelete
  2. untung jugak jadi jiran tu, tersalah pinggan :)

    ReplyDelete
  3. makin pjg rezeki tu berjalan..makin murah rezeki nnt..InsayAllah

    ReplyDelete
  4. cantiknya rupa kek tu ana..serius saya tak confident nak buat.... untung sapa jadi jiran ana..hehe

    ReplyDelete
  5. nak jadi jiran akak laaa... : P

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah, rezeki jangan di tolak.. Kata jiran tuh.. Ahakss

    ReplyDelete
  7. untungnya jadi jiran akak nie...sedap nampak kek tue

    ReplyDelete