Doa masuk bazaar Ramadhan


Salman al-Farisi berkata: 

“Janganlah kamu jadi orang yg pertama memasuki pasar dan yg terakhir keluar darinya, kerana pasar adalah tempat berkumpulnya syaitan dan itulah tempat mereka memasang bendera mereka.” 

Umum tahu kan pasar atau yang seumpama dengannya adalah salah satu tempat berkumpulnya para jin dan syaitan, dan juga tempat di mana perlakuan-perlakuan tidak baik boleh terjadi seperti penipuan, pemborosan, penipuan timbangan dan harga , riba dan lainnya. 

Bagi yang suka membeli makanan ,keperluan dapur atau keperluan lainnya  di pasar tidak kira pasar malam, pasaraya malah bazaar ramadhan sekalipun , pe kata praktiskan doa masuk pasar dibawah ni.

Doa Masuk pasar/bazaar ramadhan


1.


 لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِيْ وَ يُمِيْتُ وَ هُوَ حَيٌّ لاَ يَمُوْتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

“Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. BagiNya kerajaan, bagiNya segala pujian. Dialah Yang Menghidupkan dan Yang Mematikan. Dialah Yang Hidup, tidak akan mati. Di tanganNya kebaikan. Dialah Yang Mahakuasa atas segala sesuatu.”

2.



بِاسْمِ اللهِ , اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ خَيْرَ هَذِهِ السُّوْقِ وَ خَيْرَ مَا فِيْهَا , وَ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا فِيْهَا , اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ أَنْ أُصِيْبَ فِيْهَا يَمِيْناً فَاجِرَةً أَوْ صَفْقَةً خاَسِرَةً



“Dengan nama Allah. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kebaikan pasar ini dan kebaikan apa yanga terdapat di dalamnya. Dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan pasar ini dan kejahatan apa yang ada di dalamnya. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepada-Mu dari aku mendapat sumpah palsu dan hasil yang merugi.”\



Boleh amalkan salah satu dari dua doa di atas sebagai salah satu cara kita mengingati Allah S.W.T sewaktu di pasar . Lagipun pasar kan satu tempat yang melalaikan sehingga boleh membuat kita berbelanja sampai lupa diri, semoga dengan amalan doa ini akan membuatkan kita lebih berwaspada, selamat dari penipuan dan dapat berbelanja mengikut keperluan dan kemampuan kita. 


Satu lagi seeloknya jangan kita duk berlama-lama di pasar. Selesai segala urusan dan dah dapat apa yang dihajati , sebaiknya terus keluar dari pasar tersebut.Sebabnya pasar kan satu tempat yang tak berapa elok.


Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

أَحَبُّ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ مَسَاجِدُهَا وَأَبْغَضُ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ أَسْوَاقُهَا


“Bagian negeri yang paling disenangi Allah adalah masjid-masjidnya dan bagian negeri yang paling dibenci Allah adalah pasar-pasarnya.”
(HR. Muslim)



3 comments:

  1. good info kak...takdela beli nanti mcm nak rak pastu tak habis -- amie la tu! heh

    ReplyDelete
  2. TAK TAHU PUN ADA DOA TUK MASUK PASAR, THANKS FOR SHARING...

    ReplyDelete
  3. dah tu, org malaysia selagi boleh 30 hari lawat bazar ramadan! ahaha

    ReplyDelete