Kes budak 13 tahun cuba merogol....


Rasanya korang dah baca kan tentang kes:

"Budak 13 tahun cuba merogol di tandas shell siang-siang hari"

Dah heboh kat FB, kat blog semestinya korang ada terbaca kan?

Bagi yang tak tahu menahu lagsung tentang kes ni boleh la google sendiri ya. Sedikit kemalasan nak copy paste cerita tu kat sini.

Mungkin ada yang terkejut dengan berita tersebut. Ya la budak baru berusia 13 tahun boleh bertindak sebegitu, di tempat awam dan siang-siang hari pulak tu kan.

Saya tak nak ulas lebih tentang kes tu, biar la pihak yang berkenaan menjalankan tugas menyiasat. Jika kejadian tersebut benar-benar berlaku, harapnya ia menjadi titik permulaan untuk dia berubah menjadi yang lebih baik, tidak terus hanyut dalam nafsu remajanya.

Cumanya sebagai orang yang memegang title ibu atau bapa, bila terbaca kes-kes seumpama, pasti akan terbit sedikit kerisauan di hati kan.


Macam-macam kes melibatkan budak-budak diusia remaja sekarang ni, sama ada mereka menjadi mangsa atau "pemangsa". Selak je akhbar "tabloid" mesti akan keluar isu atau berita sebegitu hampir setiap hari. Sampaikan rasa meluat nak baca berita sedemekian.

TAPI

Untuk tidak mengambil tahu langsung hal-hal semasa, rasanya tak patut. Ada baiknya juga terbongkar kes-kes seumpamanya yang melibatkan budak-budak diusia awal remaja camtu. Paling tidak pun ianya mengingatkan kita untuk lebih mengawasi anak-anak jangan sampai kita terlebih leka.

Tidak bermakna jika kita hantar anak ke sekolah agama , anak kita sudah terdidik dengan hal-hal agama. Tidak bermakna dimata kita, kita nampak anak kita baik, pendiam, tidak bergaul dengan budak-budak tak senonoh,kita rasa mereka jauh dari pengaruh tak elok. Zaman sekarang ni tak perlu keluar dari bilik, anak-anak dah boleh terdedah dengan perkara lucah hanya dengan mengadap skrin sahaja.

Ya kita tak mampu mengawasi anak-anak kita setiap saat, tak mampu nak pantau apa yang mereka lihat dan tonton sepanjang tempoh 24 jam sehari. Tapi jika kita mahu kita mampu untuk menjadi contoh terbaik buat anak kita sendiri.

Kunci utama jaga solat, sentiasa berdoa agar kita dan anak-anak terhindar dari sebarang perkara buruk, dijauhkan dari perkara-perkara zina dan seumpannya. Amalkan Doa mengharap anak / kenalan anda hilang rasa untuk melakukan maksiat dan juga doa Memohon selamat dari melakukan zina.

Semoga dengan amalan kita yang ikhlas dan bersungguh, keluarga kita terselamat dari hal-hal yang tak elok sebegitu.

5 comments:

  1. baca jugak kat fb semalam..serius menakutkan.. sudah sudah la tayang adegan merogol kat tv.. habis budak pun terpengaruh..scary sungguh!

    ReplyDelete
  2. tak baca lagi tu....singgah sini baru tahu. Semoga kita semua dapat didik anak2 kita dengan didikan agama yang teguh dan dijauhkan dari perkara2 yg tak diingini

    ReplyDelete
  3. ada dengar kat radio..mintak dijauhkan la anak2 kita. dah akhir zaman..

    ReplyDelete
  4. tak tahu pulak....geramnya hati bila dgr...
    macm2 hal dunia skrg....

    ReplyDelete
  5. saya dah baca...tgk muka budak tu pun semacam..]
    timbul pulak isu lain..ada cina yg kata "melayu babi' la..ni pun dah viral kat FB...

    ReplyDelete