Sedetik Cinta Lakonan Hanez Suraya & Awal Ashaari


Drama Sedetik  Cinta akan mula bersiaran pada  3hb April 2013 (Rabu) di Slot Akasia TV3 , pukul 7.00PM.

Drama 24 Episod ini merupakan sebuah drama terbitan Enuja Production Sdn Bhd. Antara pelakon yang menjayakan drama ini ialah Awal Ashaari (Hakimi), Hanez Suraya (Emylia), Zarynn Min (Tini), Tunku Hanis (Elisya), Fizz Fairuz (Iskandar), Puteri Fatin (Sara), Redzuan Hashim (Taufiq), Kathy Azean (Ramlah), Rosnah Johari (Mastura), Sofian Bujang (Fuad).

Secara ringkasnya drama Sedetik Cinta berkisar tentang kisah pasangan yang berkahwin kerana terpaksa atas desakan orang tua, tanpa wujud rasa cinta pada awalnya.

Sinopsis Drama Sedetik Cinta


Seminggu sebelum perkahwinan Hakimi dengan Elisya, suasana menjadi gempar apabila Elisya mengambil keputusan nekad untuk melarikan diri setelah mendapat tawaran memperagakan fesyen ciptaan anak Malaysia di luar negara yang kebetulan jatuh pada hari perkahwinannya. Memandangkan tawaran itu hanya datang sekali dalam seumur hidupnya, Elisya membuat keputusan sendiri tanpa memikirkan akibat yang terpaksa ditanggung oleh kedua-dua pihak keluarga. 

Emylia telah dipujuk oleh ibu bapanya, Taufik dan Ramlah supaya menggantikan tempat kakaknya kerana segala persediaan telah diatur. Emylia terpaksa akur kerana mahu menjaga maruah keluarga. Pada mulanya, Hakimi enggan menerima ‘pertukaran’ tersebut kerana menganggap maruahnya sudah tercalar. Selepas Taufiq menawarkan 50% daripada hartanya kepada Hakimi sekiranya Hakimi bersedia menyelamatkan maruah keluarga mereka dengan syarat tidak boleh sama sekali menceraikan Emylia. Akhirnya, Hakimi bersetuju tetapi hatinya menyimpan dendam.

Perkahwinan tersebut telah mencetuskan pelbagai konflik. Ibu Emylia, Ramlah diburu rasa bersalah kerana terpaksa mengorbankan perasaan Emylia. Sejak kecil Emylia seorang anak yang naif kerana sering berdepan dengan penyakit asma. Justeru, Ramlah terpaksa memberi perhatian lebih kepada Emylia sehinggakan menimbulkan rasa kurang senang kepada Elisya yang berlarutan sehingga meningkat dewasa.

Elisya seorang yang keras kepala, bertindak tanpa memikirkan perasaan orang lain. Elisya sanggup menangguhkan pengajiannya di IPTA demi mengejar glamor sebagai seorang model. Ramlah terkilan dan berharap agar Elisya juga bersikap seperti Emylia yang tidak pernah membantah cakap orang tua. Sejak itu Elisya makin mencemburui Emylia dan sering mempergunakan Emylia jika berlaku masalah ataupun untuk mencapai tujuannya. 

Emylia selalu diam diri dan dibebani dengan setiap kesalahan yang dilakukan oleh Elisya. Kini, dia terpaksa menanggung satu lagi beban yang amat besar dalam kehidupannya. Perkahwinannya dengan Hakimi menyebabkan hubungan cintanya dengan Fuad terputus. Fuad sedia menunggunya dan sanggup menerima Emylia sekiranya Hakimi menceraikan Emylia.


Hakimi dan Emylia tidak mempunyai perasaan cinta walaupun sudah menjadi suami isteri yang sah. Fuad cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan Emylia tetapi Emylia akur dengan takdir. Hakimi yang sakit hati kerana dipermainkan oleh Elisya menyebabkan Hakimi mengambil peluang untuk membalas dendam terhadap Emylia dan keluarganya. Walaupun begitu, Emylia tetap melayan Hakimi sebaik mungkin dan tidak pernah membantah ataupun meninggikan suara terhadap perbuatan Hakimi. 

Sikap Hakimi terhadap Emylia amat tidak disenangi oleh ibu Hakimi, Mastura. Mastura cuba menyedarkan Hakimi tentang tanggungjawabnya sebagai seorang suami, bagaimanapun Hakimi tetap tidak berubah sehinggalah suatu hari Hakimi terbabit dalam kemalangan yang menyebabkan kakinya patah. Ketabahan Emylia menjaga Hakimi sepanjang Hakimi sakit mula mengubah sikap Hakimi selama ini. Sedikit demi sedikit dia mula kagum dan menyintai Emylia. Apabila Hakimi dan Emylia mula menjalin cinta, Elisya telah pulang ke Malaysia. Apakah yang akan berlaku seterusnya?

Sumber : TV3

11 comments:

  1. adeh..dah bosan dgn citer ala-ala novel...kawen terpaksa...dingin..pastu bahagia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya btol2. Bowink kan citer camni. Novel kat pasaran bersepah2 citer style gini. Naik nyampahler

      Delete
  2. mcm pernah baca jer sinopsis citer ni... citer novel ek... novel apa ye...

    ReplyDelete
  3. mcm pernah baca jer sinopsis citer ni... citer novel ek... novel apa ye..

    ReplyDelete
  4. haah,cm penah bce nvel jln cte cmni.nk g selongkar balik la nvel lam kotak hehe..

    ReplyDelete
  5. novel sedetik cinta lar kak

    ReplyDelete
  6. Cerita ni sama dgn novel datang dengan indah-sarnia yahya. .cuma nama dlm novel je lain...

    ReplyDelete
  7. Drama ni sama dengan novel datang dengan indah-sarnia yahya. ...nama dlm novel je lain..

    ReplyDelete
  8. asyik2 hero accident, last2 bini yg duk jaga siang malam..to familiar and similar..bosannnnnn sgt2..cari la something yg gempak ckit

    ReplyDelete
  9. Asyik2 hero accident mcm citer setia hujung nyawa. citer takdir tu milik aku pn sama, hero accident..to similar and familiar story yg agak bosan..citer rindu bertamu di abu dhabi tu best la jgak sbb kisah pasal family, hub anak dgn ayah..

    ReplyDelete
  10. asyik2 hero accident, last2 bini yg duk jaga siang malam..to familiar and similar..bosannnnnn sgt2..cari la something yg gempak ckit

    ReplyDelete