Donut lembut pagi sampai ke petang....


Budak-budak kat rumah ni memang suka makan donut. Tapi bukan sebarang donut , donut yang mama diaorang ni buat je yang dia orang suka nak berebut makannya kalau donut yang dibeli tu setakat makan je. nak berebut tu tak de la.

Mungkin faktor penggunaan telur dalam resipi donut ni yang menjadikan tekstur donut ni lembut. Bila donut lembut dibuat pulak mengunakan acuan saiz kecil, budak-budak pun suka la nak makannya kan.



Kebiasaannya saya buat separuh dari resipi dibawah. Bila dibuat saiz kecil-kecil dapat banyak la jugak donutnya. So kalau tak habis dimakan pun , bawak ke petang donut ni masih lembut jugak lagi. Ada masa saya buat 500g tepung separuh untuk dimakan terus dan selebihnya digoreng sekejap , bila dah sejuk simpan dalam peti . Kiranya yang selebih tu dijadikan donut frozen. Senang bila-bila terasa nak makan , tinggal goreng je kan.

Donut Lembut
Sumber : Ha-sue
Sumber 2 : Yatiememories

Bahan-bahan ( Untuk Pelbagai Jenis Kuih-Muih Yg memerlukan doh yg lembut) )
  • 500g Tepung Berprotein Tinggi/ tpng roti (guna tpg gandum pun ok)
  • 1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)
  • 50g Marjerin/butter
  • 1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak sayuran) - tk letak
  • 2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
  • 2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
  • 1 Biji Telur
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus atau topping kegemaran anda
  • 190ml-200ml Air Suam (bergantung pd kualiti tepung)

Cara-cara
  1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
  2. Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.
  3. Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau satu arah je mggunakan sudu).
  4. Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.
  5. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu semua bersih).Doh dah siap.
  6. Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.
  7. Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)
  8. Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda. 



Nota Jejari : Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment