Waffle Rangup (minyak masak)


Agak lama jugak tak membeli waffle kat luar. Bila-bila masa teringin nak makan waffle memang buat sendiri je. Lagipun rasa rugi pulak kalau waffle maker tu tak digunakan.


Sebelum ni dah pernah buat waffle yang hasilnya  rangup tapi menggunakan resipi lain. Kali ni cuba resipi yang satu ni pulak dan hasilnya juga tidak mengecewakan . Lagipun resipi yang ini hanya menggunakan minyak masak berbeza sedikit dari resipi yang sebelum ni yang mana ianya menggunakan butter yang telah dicairkan. Jimat sikit masa kan tak perlu nak cairkan butter.

Kebiasaannya kalau buat waffle memang akan sapu jem strawberry tak pun kaya. Sebab 2 tu je kesukaan anak-anak. Lagi pun memang jem strawberry dan kaya je yang selalu ada stok kat rumah .


Ok la pada yang nak cuba test samaada betul ke resipi ni menghasilkan waffle yang rangup korang boleh salin resipi di bawah ya.

Waffle Rangup
sumber rujukan : Bicara Kak Noor

BAHAN NYA
2 biji telur
2 cawan tepung gandum
1 3/4 cawan susu segar
1/2 cawan minyak sayur
1 sudu besar gula
4 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil esen vanilla

CARA NYA
1.  Pukul telur sehingga kembang, campurkan tepung, susu, minyak, gula, baking powder, garam dan vanila.
2.  Campurkan esen vanilla dan kacau rata.
3.  Panaskan waffle maker, sapukan sedikit minyak dan tuangkan secukupnya adunan batter.
4.  Masaklah sehingga 2-3 minit sehingga keperangan, angkat dan hidangkan bersama filling kegemaran.
5.  Disini kaknoor letakkan filling nutella, peanut butter dan icing sugar.
6.  Waffle ni rasa nya lebih ranggup daripada biasa dan sangat sedap.

Jika mahu mencuba resipi waffle rangup yang satu lagi, boleh la ke entry "Waffle ranggup crispy"

Nota Jejari : Rasa macam nak makan waffle + ais krim + filling coklat + buah strawberry fresh je

No comments:

Post a Comment